El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

1 de gener de 2014
0 comentaris

Estat propi (independent) i sistema educatiu

En aquest primer apunt d’un any que molts voldríem especial, també des del punt de vista sociolingüístic, us volem oferir vuit arguments, des del sistema educatiu, a favor de l’estat propi, independent, que es podrien resumir en una idea central: volem un ensenyament centrat en el país i, a la vegada, obert al món…

Heus aquí aquests vuit arguments primers:

Perquè amb un estat propi podrem decidir quin és el model educatiu que volem, d’entrada català en llengua i continguts, però també perquè podrem treballar per un model educatiu laic, públic, de qualitat i gratuït, sense la ingerència d’Espanya i dels seus governs.

Perquè cap jutge ni cap tribunal constitucional espanyol ens podrà dictaminar com han de ser les nostres escoles i instituts.

Perquè els currículums escolars els farem des d’aquí i no des del govern de torn que governi Espanya.

Perquè la República catalana podrà ajudar tant internacionalment com internament aquelles organitzacions de la resta del país que quedin sota jurisdicció espanyola o francesa (o, fins i tot, italiana, en el cas de l’Alguer) i que treballin per un ensenyament en català, públic i de qualitat.

Perquè amb un Estat podrem acabar amb l’elitisme de les escoles estrangeres que s’estableixen al nostre país per acords que té l’Estat espanyol amb altres estats i que menyspreen un cop sí i un altre també la nostra llengua. A partir del moment de la independència, el català seria obligatori en aquestes escoles, si més no, com a assignatura (ara només ho és l’espanyol, com a llengua de l’Estat).

Perquè amb un Estat propi podrem obrir escoles catalanes a altres estats (si França té, per exemple, el Liceu o el Col·legi francesos de Barcelona, l’Estat català podrà obrir escoles pròpies a la Catalunya del Nord, o a Brussel·les o a l’Alguer o, fins i tot, a Madrid, per als fills, en aquest cas darrer, dels nostres immigrants).

Perquè amb un Estat català, docents d’aquí, mitjançant acords bilaterals, podran anar a fer classe, per exemple, a l’Alguer o a la Catalunya del Nord, a canvi que els estats que encara tenen potestat en aquests territoris catalans ens enviïn professors que ensenyin aquí francès o italià.

Perquè volem un aposta per un ensenyament en què el català sigui la llengua vehicular principal, però que treballarà pel plurilingüisme efectiu de tot el nostre alumnat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!