El pols de la llengua als Països Catalans

Blog sobre llengua i societat de Pere Mayans

23 de març de 2013
0 comentaris

Wert, no et preocupis

M’acaba d’arribar, com a membre de la Societat Catalana de Sociolingüística, el número 22 de Treballs de Sociolingüística Catalana, dedicat als usos lingüístics a Catalunya. Tot i l’interès goblal del volum, voldria centrar especialment l’atenció en l’article de Vanessa Bretxa i F. Xavier Vila i Moreno Els canvis sociolingüístics en el pas de primària a secundària: el projecte RESOL a la ciutat de Mataró, un projecte de recerca del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona, que comptà amb el suport econòmic del Ministeri d’Educació i Ciència espanyol i actualment amb el del Ministeri de Ciència i Innovació  també espanyol, i amb el suport logístic del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya (fet que, per cert, no se cita en l’article).

En aquest article s’exposen les dades del primer trienni de la recerca, la qual encara continua. 

De les dades que ens ofereix aquesta recerca, que demostren “la feblesa de l’oferta -si més no, de l’oferta atractiva- en el camp de la televisió, la música i Internet en català” o que entre el pas de primària a secundària hi ha “una caiguda molt significativa del català i un agument del castellà” entre les persones que no tenien el català com a llengua inicial  o, en definitiva, que, “en general”, hi ha un retrocés del català”, hi ha una d’especialment preocupant, la de la llengua (model d’ús lingüístic) del professorat, especialment a secundària…

   

Si tenim present que Mataró és una ciutat amb quasi 125.000 habitants, que no és ben bé cinturó de Barcelona, però que tampoc no és una capital comarcal diguem-ne estàndard i no té tampoc una presència majoritària de catalanoparlants inicials (el 2007, segons dades IDESCAT només un 28,9% dels mataronins tenien com a primera llengua parlada el català, mentre que al conjunt del Principat era d’un 32’2%), la ciutat té una representativitat força interessant del que pot ser el conjunt de Catalunya (amb una lleugera tendència a favor de la llengua castellana que la resta del territori).

La dada que us comentàvem feia referència a la llengua emprada pels professors amb els alumnes (segons els alumnes, i no segons els professors): mentre que a primària un 75,1% dels professors feien classe només o sobretot en català, a 1r d’ESO aquest percentatge baixava a un 66,5% de les classes. Un 22,8% a primària i un 31,6% a secundària feien la classe en català i castellà, fent servir, segurament, les mateixes normes lingüístiques que fa un ciutadà “estàndard” que sàpiga, i vulgui, parlar en català: dirigint-se en castellà a qui s’adreça en castellà i canviant de llengua sense adonar-se. Sortosament, només un 2% fan les classes sobretot en castellà…

Una dada també preocupant és que només un 67,9% dels alumnes de primària i un 59,1% dels de secundària s’adrecen sempre als seus professors en català. Un 29,2% a primària i un 36,5% a secundària alternen les dues llengües i, també, sortosament, només un 3 i 4,4% respectivament s’adrecen sempre en castellà.

Aquestes dades ens confirmen que, malgrat tot, el català no és “la” llengua vehicular única del sistema educatiu a Catalunya i que no s’han treballat en aquests anys adequadament unes pautes d’ús lingüístics favorables a la llengua  catalana.

Per pensar-hi…       

 

      

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!