(…)
Nota a la imatge: paral·lelament a les jornades, la professora M. Carme Junyent Figueras ha publicat el llibre El rol de les llengües dels alumnes a l’escola, que, sens dubte, dóna moltes idees, moltes propostes i molts arguments al professorat per fer presents aquestes llengües en l’àmbit escolar.
A més, l’equip de la professora Junyent, també en la presentació de la Jornada remarca que “no hi ha dubte que l’entorn fonamental en aquests moments inicials és l’escola i per això en els darrers anys hem estat treballant en el projecte de recerca El rol de les llengües de la immigració a l’escola” (que, en part ha estat publicat en el llibre que hem anunciat en l’entrada d’aquest apunt).
Com dèiem, la Jornada també es completa amb un mirada envers el gallec, ja que als organitzadors els ha semblat interessant “un intercanvi d’experiències amb professionals gallecs, en situacions tan semblants i alhora tan diferents, seria molt profitós per a tots”. Per això ens han fet conèixer més a fons el «modelo Burela», així com el projecte galaicocatalà Galauda, dues experiències diferents que han explorat les vies de la diversitat lingüística per promoure la convivència i la igualtat d’oportunitats entre els joves.
La Jornada, a més, constava de la participació de diversos experts sobre quin havia de ser el rol de les llengües de la immigració a l’escola. En aquest sentit, ha estat especialment destacable la intervenció del professor de la Universitat de Girona Josep M. Serra sobre l’elevada diferència de resultats escolars entre l’alumnat d’origen immigrant i el nascut a Catalunya (vegeu l’informe de la Fundació Bofill que adjuntem).
Finalment, es presentaren els primers resultats de la recerca que la professora M. Carme Junyent ha fet als centres d’ensenyament de la comarca de l’Anoia sobre què s’ha fet als centres escolars amb aquesta diversitat de llengües. Inscripció gratuïta
Programa
9.30 h. Recepció dels participants i lliurament de materials
9.45 h. Inauguració
Xavier Bosch, director general d’Immigració
Adolfo Sotelo, degà de la Facultat de Filologia, UB
Pere Comellas, professor del Dept. de Filologia Romànica, UB
10-13.30 h. Ponències
10-10.45 h Política lingüística educativa en Galiza
Fernando Ramallo, Universidade de Vigo
10.45-11.30 h. Modelo Burela: as linguas dos immigrantes como factor de
0integración escolar
Bernardo Penabade, IES Perdouro, Burela
11.30-12 h. Pausa cafè
12-12.45 h. Política lingüística educativa a Catalunya
Pere Mayans, Departament d’Ensenyament, Generalitat de Catalunya (on he presentat les actuacions que, al llarg d’aquests anys ha fet el Departament d’Ensenyament per visualitzar i gestionar aquesta diversitat lingüística: teniu la presentació digital que vaig fer en format PDF com a adjunt d’aquest apunt).
12.45-13.30 h. Proxecto Galauda: foment de la cohesió social a l’escola a partir de les llengües d’immigració
Sabela Labraña, Dept. de Filologia Romànica, UB
15.30-17 h. Taula rodona: Què hem de fer amb les llengües de la immigració a l’escola?
Josep M. Serra (Universitat de Girona)
Llorenç Comajoan (Universitat de Vic)
Luz Zas (Universidade de Santiago de Compostela)
Mònica Fidalgo (GELA, Universitat de Barcelona)
Modera: M. Carme Junyent
17-18 h. Conferència: El rol de les llengües a l’escola (el cas de l’Anoia)
M. Carme Junyent (GELA, Universitat de Barcelona)
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!