Prendre la paraula

jordimartifont

24 de maig de 2016

Comunicat de les CUP del Camp de Tarragona davant l’episodi de contaminació atmosfèrica ocasionat per la indústria petroquímica

aaaaaaaaaaaaaaaaa
Les Candidatures d’Unitat Popular (CUP) del Camp de Tarragona volem expressar el nostre frontal rebuig a l’episodi de greu contaminació atmosfèrica ocasionat per Repsol i Dow al polígon petroquímic nord, el passat dilluns 23 de maig. Creiem que és del tot inacceptable que empreses com aquestes puguin actuar amb absoluta impunitat davant d’una incidència tècnica que els hi va ocasionar la crema continuada d’etilè durant més de 24 hores, sense la injecció de vapor d’aigua per atenuar el dens fum negre que va ocasionar i amb uns nivells de contaminació acústica que van superar amb escreix els límits permesos.

Una indústria que és capaç d’ocasionar el greu episodi de contaminació de l’aire que va patir tota la ciutadania del Camp, no és digna de continuar fent bandera de seguretat i protecció del medi ambient. No ens creiem les seves paraules ni els seus eslògans a favor del medi ambient, de la protecció del riu Francolí, del seguiment de la qualitat de l’aire, de la salut dels seus treballadors i treballadores, del seu baix risc d’accident, etc. Davant de tot això diem prou! La societat ja ha aguantat suficients anys de mentides i de connivències entre la indústria química i el poder institucional. Ara ha arribat l’hora que aquestes empreses facin un exercici de renovació tecnològica, de depuració de responsabilitats davant els incomptables casos de contaminació ambiental, i sobretot cal que facin un exercici de transparència i col·laboració directa en la determinació de l’actual qualitat de l’aire. Alhora denunciem la greu desinformació que hi va haver en aquest episodi i la ineficàcia dels mesuradors de qualitat de l’aire, els quals no van detectar absolutament res en tot el dia. No ens podem creure els comunicats de la Generalitat assegurant que la qualitat de l’aire era perfecta, quan per a poder-ho determinar són necessaris estudis de laboratori. Mentida rere mentida que alimenten el fum negre que ahir vam respirar totes. Després de més de 200 trucades al telèfon d’emergències i que fins i tot una escola dels Palleresos ordenés el confinament dels seus alumnes i professorat, què més cal per obrir els ulls davant d’aquesta permissivitat de la indústria petroquímica?

És per tot això que les CUP del Camp demanem una vegada més que es facin tots els estudis necessaris al polígon nord i al polígon sud, per tal d’avaluar la qualitat de l’aire que respirem, determinar l’origen d’aquesta contaminació i establir un marc legal estricte que asseguri la salut de les persones. Tenim clar que caldrà iniciar un nou període de mobilitzacions al carrer i pressió institucional, per aconseguir aquestes demandes. Ni Repsol ni ningú ens aturarà! Senyalem a la Generalitat de Catalunya com a màxima responsable d’aconseguir la realització d’aquests estudis, però també als municipis del polígon nord i el polígon sud, perquè amb la seva implicació i pressió social aconsegueixin una qüestió tant senzilla com saber què respirem.

Després de l’episodi viscut aquesta setmana, ja no ens serveixen excuses de tipus tècnic, temporal o econòmic, ara és l’hora de donar la cara i posar-se a treballar per la salut i el medi ambient. Les CUP sempre hi serem, recolzant a les entitats com la Plataforma Cel Net, el GEPEC, La Canonja 3 i tantes altres que demanen insistentment que el benefici empresarial no es sobreposi al territori i la seva gent.

Camp de Tarragona, 24 de maig de 2016