Prendre la paraula

jordimartifont

9 de novembre de 2006
Sense categoria
8 comentaris

L’eco dels passos de Garcia Oliver, quan el seny esborra la rauxa

George Orwell descrivia a «1984» els diversos procediments del Gran Germà per controlar el present reconstruint constantment la història dels seus súbdits.


George Orwell descrivia a «1984» els diversos procediments del Gran Germà per controlar el present reconstruint constantment la història dels seus súbdits. La seva novel·la anava evidentment dirigida a desemmascarar els mecanismes de control que l?estalinisme estava desenvolupant a la URSS i que posaven en perill la credibilitat de la Revolució Socialista a tot el món, de la qual Orwell era un ferm defensor. Des d?aleshores, les vacunes contra les manipulacions històriques per part de qui mana no han deixat de créixer i multiplicar-se. Tot i així, davant alguns fets concrets de la nostra realitat més immediata no puc estar de preguntar-me si encara hem de buscar-ne més, si encara hem de trobar-ne més, si encara ens manquen vacunes contra la manipulació en forma d?oblit per no passar a ser uns perfectes ignorants del nostre passat o d?una part d?aquest.

Hi ha un personatge que ha passat «desapercebut» per al govern progressista de la ciutat de reus format per PSC, ERC i IC-V. És el cas de Joan Garcia Oliver, un dels principals caps visibles de la Confederació Nacional del Treball a nivell estatal i destacat «polític», amb totes les contradiccions que aquesta paraula arrossega aplicada a un anarquista, durant els anys de la República i, sobretot, de la Revolució i la Guerra Civil, quan va arribar a ser el cap visible del Comitè de Milícies Antifeixistes de Catalunya i posteriorment el ministre de Justícia del Govern de l?Estat amb Largo Caballero.

           

De classe obrera

Nascut el 19 de gener de 1902 a Reus, Joan Garcia Oliver era fill d’un paleta, en una família tan pobra que als 8 anys ja es va veure obligat a treballar per deixar de patir gana i als setze, es va traslladar a Barcelona per buscar-se la vida, principalment treballant com a cambrer, una professió que ja havia exercit a Reus durant una quants anys. A Barcelona, ràpidament va ser empresonat a la Model per les seves activitats en el si del sindicat majoritari dels obrers catalans, la Confederació Nacional del Treball (CNT). L?any següent, amb només 18 anys, la CNT el va enviar a Reus en qualitat de representant clandestí per estendre l?organització i consolidar les estructures confederals al Camp, el Priorat i la Ribera d?Ebre.   Defensor sempre de l?enfrontament directe amb el Poder, no dubtà al llarg de la seva vida a participar en grups d?acció directa com Los Solidarios i Nosotros ?amb Durruti i Ascaso- en uns anys en què els terroristes pagats per la patronal catalana organitzats en l?autoanoment Sindicat Lliure es van dedicar a assassinar tants dirigents obrers com van poder.

                        Entre atemptats, persecucions, tortures i presó, la seva vida va anar adquirint caires èpics entre els obrers de Catalunya i, aviat, també entre els de la resta de l?Estat que veien en el sindicalisme revolucionari i en les accions d?homes com Garcia Oliver i Durruti una possibilitat d?enfrontament a un sistema que perpetuava segles de domini i explotació.

                        En un dels seus exilis, a París, entrà en contacte amb Francesc Macià, qui va oferir-li responsabilitats militars màximes en la revolta que projectava des de l’exili amb una invasió de Catalunya per Prats de Molló per tal de proclamar la República Catalana. El de Reus va dir-li que ell no es veia com a cap d?un exèrcit i que un antimilitarista com ell a l?únic a què es podia disposar era a organitzar un sistema de guerrilles. Estant-se a París mateix, hi preparà un atemptat contra els reis d’Espanya que hi anaven de visita, però va ser descobert i s?acabà refugiat a Brussel.les. Quan tornava clandestinament a l’Estat espanyol, el van detenir i va ser enviat al penal de Burgos, on proclamà la República amb els altres presos amotinats el dia abans que es fes de forma oficial, el 14 d’abril del 1931.

 

Anarcosindicalista

La seva proposta d?organització social es va anar configurant durant aquests anys dins del que ell anomenava comunisme llibertari, un programa anarquista que la CNT assumiria com a propi al Congrés de Saragossa el 1936 però que, abans, ja s?havia intentar aplicar a través d?aixecaments diversos a Fígols i el Baix Llobregat, en experiències revolucionàries que van ser aixafades amb sang per l?exèrcit. Dins la CNT, la seva postura va passar a ser majoritària malgrat els trencaments que va suposar, sobretot amb el grup dels anomenats Trentistes, encapçalats per Joan Peiró i Ángel Pestaña, que finalment tornarien a les files de la Confederació just abans de la Guerra Civil. Garcia Oliver pensava que una Revolució consistia en trencar tots els frens (jurídic, polític, econòmic…), el que enviava la societat cap a l?infinit, quelcom semblant a la bogeria, i que la feina dels revolucionaris era precisament la de tenir preparats els nous frens, convertint-se aleshores necessàriament en reaccionaris, no en contrarevolucionaris, amb noves propostes de família, de justícia, política…

                        L?1 de maig de 1936, segons explica a les seves memòries, ell mateix va crear la bandera roja i nega, que seria el símbol des d’aleshores de l’anarcosindicalisme. Davant l?arribada al poder de règims feixistes i nazis a Europa i la previsible caiguda de l?Estat espanyol en una dictadura militar de la mateixa índole, Garcia Oliver promogué els anomenats quadres de defensa confederal, organitzats per a pràctiques paramilitars que ell anomenava «Gimnàstica revolucionària» i que servirien en el futur per fer front a l?aixecament feixista que els anarquistes veien molt proper. 

                        Però quan la figura de Garcia Oliver pren la seva més gran volada és a partir del 19 de juliol de 1936. És aleshores quan, després de la sublevació militar al Marroc, el poble es fa l?amo del carrer a Barcelona i ell pot dir la frase que tota la vida havia volgut dir: «Amb l?exèrcit, sí que es pot». Davant la situació de domini total anarcosindicalista, el de Reus proposa a la Confederació «anar per totes», és a dir implantar el comunisme llibertari. Però ni el sindicat ni tan sols la FAI no el segueixen i prefereixen crear un òrgan de gestió de la Revolució que inclourà els partits d?esquerra i catalanistes junt amb els sindicats obrers i camperols, és el Comitè de Milícies Antifeixistes. Garcia Oliver és el cervell d?aquesta solució que, de fet, durarà només uns mesos però que a poc a poc va organitzant la vida a Catalunya durant els primers mesos de la Revolució i de la Guerra.

 

Un expresidiari ministre de justícia

Al novembre del 1936, Garcia Oliver és nomenat ministre de Justícia de la República espanyola. Havia passat prop de 14 anys de la seva vida empresonat, durant els quals, a base de molta lectura, s?havia convertí en un expert de qüestions jurídiques. Però el nomenament no va agradar a gairebé ningú. Per una banda, el Moviment Llibertari veia traïda la seva tradicional oposició a l?Estat amb l?entrada d?un dels seus membres més destacats en el govern, mentre que, per l?altra, els republicans moderats no entenien com un expresidiari com ell podia ser ara el nou ministre de Justícia.

                        El seu pas per Ministeri va ser dels que deixen petjada ja que en el poc temps que hi va ser va fer una profunda reforma judicial. Així, va fer una llei per facilitar l?adopció a l?acte d?infants orfes a conseqüència de la guerra, un tràmit que en aquell moment podia arribar a durar fins a deu anys; va donar la nacionalitat espanyola als jueus sefardites, perseguits per Hitler; va legalitzar tots els matrimonis que s?havien fet al marge de la llei; va donar igualtat real jurídica als homes i a les dones, que fins aleshores no era total; va regular els tribunals populars; va eliminar els antecedents policials per delictes polítics; i va crear alternatives a la presó com a forma de càstig per als transgressors de la llei, amb la creació de ciutats penitenciàries per als presos comuns i camps de treball per als polítics. En el seu discurs d?obertura de l?any judicial de 1937, va justificar les seves estades a la presó durant la dictadura, la monarquia i la república dient que ?els bisbes, els generals, els milionaris, en fi, tota aquesta xurma que s?ha aixecat contra l?Espanya popular i proletària, mai no van anar a presidi. Ha passat el que havia de passar: que el presidi, la presó, el pres, s?ha aixecat en contra dels seus carcellers majors, en contra dels qui a través de tots els temps ens van tenir oprimits i ens van haver de jutjar?.

                        La seva estada al capdavant del Ministeri es va acabar amb els Fets de Maig del 37, durant els quals va ser un dels dirigents cenetistes, junt amb Frederica Montseny, que va aconseguir acabar amb els enfrontaments a la rereguarda entre comunistes i anarquistes.

                        Després dels Fets de Maig, amb la CNT molt tocada, refusà ser el nou conseller de Serveis Socials de la Generalitat, càrrec per al qual ja havia estat nomenat. Tornà a dedicar-se plenament a les tasques d?organitzar el sindicat, preparant un pla per dotar els anarquistes andalusos d?armes per tal que organitzessin una guerrilla amb el nom de Los Camboiros a la rereguarda franquista, un pla que no li va ser aprovat.

                        Lluità fins al darrer moment i, un cop perduda la guerra, continuà l?hostigament contra el franquisme i contra Franco a través de la CNT i d?una organització específica anomenada Defensa Interior. Es va exiliar a Suècia i, finalment, va establir-se a Mèxic, a Guadalajara, on va morir el 1980. La seva darrera obra tingué forma de llibre. L?editorial Ruedo Ibérico li publicà les seves memòries sota el títol de ?El eco de los pasos?, sis-centes cinquanta pàgines de vivències subjectives però també autocrítiques avui també oblidades en un oblit que cada cop és més incomprensible.

  1. I ja dedia Josep Plà que no hi ha res més que li semblava a un castellà de dretes que un castellà d’esquerres. Encara que no hauria d’ésser ben bé així.

    I si no que li ho pregunten al pare de Santiago Carrillo que de ser un destacat sindicalista va passar a lluitar al bandol nacional en contra dels republicans per lluitar contra el separatisme.

    La Confederació Nacional del Treball com a component del sindicalisme de l’Estat espanyol, va ser infiltrada utilitzada pel pensament espanyol i crear desconhort a Catalunya, amb motiu de l’alçament militar espanyol. Amb els assasinats escomesos per aquets "Comités Antifeixistes" principal contra tots els republicans o separatistes que no foren simpatitzants de la CNT.

     

  2. Jordi,

     

    (La foto és la del Joan García Oliver i no pas de George Orwell.)

     

    Aquest tema, el de l’anarcosindicalisme, que probablement el Ramon Barnils ens va comentar a tots dos en espais diferents, és, -com deia ell- allò que cal recuperar de l’òblit i de la manipulació. Són massa interessades les opinions que només apunten el moviment llibertari com un apèndix de l’espanyolisme, com uns infiltrats en la societat catalana o uns manipulats i ja està. Quan de fet, i per caràcter, dins de cada català hi ha un anarquista, cosa que afirmava el poeta Joan Maragall, gens suspecte d’esquerranós ni d’anarcosindicalista.

    El gruix dels proletaris catalans eren militants o simpatitzants de la CNT i no eren pas castellans, senzillament no podien ser res més que catalans. Que hi hagué membres de la FAI que assassinaren als germans Badia és tant probable com el fet que els del PSU ho foren de l’Andreu Nin -tot seguint les ordres de Stalin- i acabaren amb l’industria de guerra de la Generalitat i amb la possibilitat de la Victòria. El Sr. Negrín, gran enemic de tot allò que fos català, preparà la seva purga particular enviant a morir 100.000 joves catalans, de 16 anys, a la batalla de l’Ebre, dels quals pocs van tornar. Era la coneguda lleva del Biberó, mon pare va ser un dels supervivents gràcies a ser ferit per una ràfega de metralla. M’explicava que tot sovint cridaven: “estos perros catalanes, rojos, separatistas”. Anys més tard quan el pare ja era mort vaig llegir un article d’en Muñoz Espinalt que deia havia escoltat les mateixes paraules del meu pare. En Muñoz tenia 19 anys i era marxista, el pare en tenia 16 de família catòlica, l’avi patern era regidor de la Lliga al seu poble, el Pla de Cabra.

    Els manobres catalans de l’Stalin han passat com els grans defensors de Catalunya durant el franquisme i la transició. Fins i tot van legalitzar molt abans els comunistes que als republicans catalans. Ara toca investigar i pouar en les contradiccions del moviment llibertari català i també del POUM.

    Com deia en Barnils: “tots els anarquistes són independentistes, però no tots els independentistes són anarquistes”.

    Al noi de sucre el van assassinar pocs dies després que afirmes que els proletaris catalans no havien de témer a la independència. Crec que ho va dir en castellà en un míting a Madrid.

    ERC estava farcida de gent llibertària, no en debades es va formar en dos mesos però després de 80 anys de treball associatiu de tot tipus i per tant era la suma de les esquerres catalanes.

    Ja veieu que es pot ser un home lliure, com en Ramon Barnils, i a més a més un català internacionalista.

  3. i és un llibre que és com els bons discos: que desapareix. tinc un amic que li va desapareixer el seu exemplar -i el tio es pensa que he estat jo…-. el meu exemplar, al seu torn, també va desapareixer.

    si algun dia en trobeu exemplars del llibre, passeu-me dos (us els pagaré religiosament). un per mi, per tenir-lo i rellegir-lo, un altre per passar-li a aquest amic i que em deixi en pau amb aquest tema 🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!