Prendre la paraula

jordimartifont

16 de maig de 2020
0 comentaris

#llibrenegre 15 de maig de 1905, Salvador Gibert, article ‘Nacionalista-anarquistas’ a “La Revista Blanca”

15 de maig de 1905, Salvador Gibert, article a La Revista Blanca

Nacionalista-anarquistas

(En números anteriores dijimos que dedicaríamos uno o más artículos al anarquismo nacionalista que se iniciaba en Barcelona. Posteriormente hemos recibido el siguiente artículo que publicamos con gusto, porque al par que nos ahorra el trabajo de explicar en qué fundan sus ideas los libertarios catalanistas al dedicarles el estudio anunciado, nos da ocasión para demostrar que todas las orientaciones anarquistas sinceramente sentidas tienen acogida en estas columnas.)

La idea nacionalista en Cataluña, es decir, el catalanismo, al nacer a mediados del siglo XIX, proclamose como partido antipolítico, negando en absoluto virtualidad a todos los actos que, por estar de acuerdo con la Constitución vigente, pudiesen representar o parecer conformidad del partido con las leyes actuales.

A pesar de haber caído en el error de legislar todo un programa administrativo y de gobierno (las llamadas Bases de Manresa), la pureza del ideal, y más aún el gran paso que representa un movimiento cuya finalidad no parecía otra que la anulación absoluta del Estado, o, al menos, su reducción a grado mínimo, atrajo hacia el nacionalismo a todos aquellos catalanes que viendo en los grandes poderes de todos los estados, una causa, quizás la más importante, del desequilibrio social, soñaban en su anulación, como paso eficaz en el camino de redención de la humanidad.

Integrando el partido la gente joven, no es de extrañar abundaran los poseídos de ideas ácratas, si bien, pocos en número, no hicieron manifestación, ni exteriorizaron su ideal, cediendo débilmente a la apreciación general del catalanismo que fundaba su fuerza en prescindir de todo ideal que no fuera el nacionalista, dando lugar a que pudieran afiliarse a tal partido todos los catalanes, fuera el que se quisiera su modo particular de pensar en materias sociales, políticas y religiosas.

Estas líneas de historia son precisas para dar a comprender que no es un ente nuevo el nacionalista-anarquista, sino que los ha habido siempre, aunque sin carácter propio, ni clasificación determinada.

Sería faltar a la verdad decir que son nacionalistas todos los anarquistas catalanes, como mentiría también quien afirmase que poseen la idea anárquica todos los nacionalistas.
Los que ingresaron en el nacionalismo por adivinar en él un medio de evolución hacia ideales más avanzados y universales, viéronse precisados a manifestarse y hasta asociarse ostentando su personalidad, obligados por otros elementos también nacionalistas, o así llamados; por lo menos, y que pretendieron hacer del movimiento catalanista un partido más, a semejanza de los existentes en España, llevándolo a las urnas electorales en conquista de sitios y ventajas míseras y, sobre todo, marcando una tendencia conservadora que hizo fueran confundidos en un solo montón todos los regionalistas, calificados de reaccionarios en toda ocasión y lugar.

El peligro de ser confundidos como tales, empujó a los nacionalistas-anarquistas a la constitución de una entidad (Progrés Autonomista) de carácter único hoy por hoy en Barcelona, pues prestando su cooperación al movimiento nacionalista catalán y hallándose adherida a la Unió Catalanista, por lo que al nacionalismo se refiere, trabaja por cuenta propia en la divulgación de ideales libertarios, partiendo del principio autonómico de la región para alcanzar la total autonomía del individuo, y en ella se hallan afiliados los que no desconocen la patria natural, pero aspiran a la constitución de la patria universal, formada precisamente por el conjunto de regiones autonomizadas del mundo entero.

Sin ningún carácter nacionalista existen, además, en Barcelona los que, siendo anarquistas, creen que, en la idea ácrata, las circunstancias de época y lugar no deben ser echadas en saco roto, como en todas las ideas, para el mayor éxito de su divulgación. Así explica su aparición Avenir, periódico tan digno de ser leído como desgraciado en su efímera vida; y a esta idea obedecen los artículos de muchos anarquistas, tales como el de Mas Gomeri a que se refiere La Revista Blanca en su último número. Estos trabajan como catalanes en Cataluña, esperando verse secundados por sus compañeros de otras regiones, haciendo cada cual y en su lugar correspondiente, trabajo por su cuenta.
He aquí, pues, esta tendencia regionalista que en diversos matices, mas con un fin único, parece tiende a tomar cierta importancia en la región catalana. Propagandista de ella es la revista Progrés, de Barcelona, que apenas nacida, se ha visto combatida precisamente por aquellos que debieron haber visto en ella un auxiliar importante en la lucha que sostienen y en las ideas que sustentan.

La Revista Blanca, any VII, número 167, 1 de juny de 1905, pàgines 717 i 718.

Salvador Gibert, Progrés Autonomista i Progrés

El juny de 1904, es funda el grup Progrés Autonomista i, l’1 de març de 1905, surt al carrer el primer número de la seva revista Progrés. En aquest primer número, segons Joan-Lluís Marfany, els seus redactors «es declaren emfàticament llibertaris, dues vegades i en lletres majúscules ben grosses. També es declaraven nacionalistes i explicaven que es proposaven d’arribar a l’anarquia a través del nacionalisme i, curiosament, a la llibertat de l’individu a través de la de l’Estat». Progrés és una publicació anticlerical i atea militant, defensora de l’amor lliure, que condemna les reivindicacions només econòmiques i inclou sovint crítiques contra tots els altres corrents catalanistes. Sortia cada quinze dies i en el seu primer número afirmaven que «Som llibertaris. I ens qualifiquem així perquè trobem que ens escau el mot; perquè som amants de al llibertat, de la llibertat absoluta de tothom, de pobles i individus, consciències i pensaments, i lògic és que al buscar el derivat de nostre amor ferm enlairat de la llibertat en concepte tan ampli, no sapiguem escollir adjectiu més apropiat que l’esmentat»; i en el número 2 deien que la seva finalitat era «fer pàtria i llibertat». En el número 8 passà a portar el subtítol de «Periòdic nacionalista radical» i el 18 de novembre de 1905 en va sortir el darrer número, el 15. La publicació i Progrés Autonomista, que es trobava adherit a la unió Catalanista, no van ser ben acollits per algunes publicacions anarquistes com El Productor o Avenir, ja que alguns dels seus membres tenien relacions molt estretes amb personatges com Albert Rusiñol, president de Foment del Treball i membre de la Lliga Regionalista, que els oferí el seu suport davant un dels tancaments a què fou sotmès Progrés pel contingut d’algun dels seus números. El seu era un anarquisme, segons Marfany, que pretenia aparcar la qüestió obrera o deixar-ne la solució per al moment de la concreció en realitat del gran objectiu final de la independència de la nació.

Gibert fou periodista, poeta, novel·lista, traductor, historiador, crític d’art i d’esport… alhora que un agitador destacat que participà, el 1904, en els actes de commemoració l’11 de setembre a l’Ateneu Obrer del Poblet i als de l’Associació Catalanista del Poble Sec. La seva feina com a periodista se centrà en les publicacions La Tralla del Carreter (que tragué 27 números del 25 de desembre de 1903 al 24 de juny de 1904) i Metralla (que sortí del 16 de febrer de 1907 a juliol de 1909). Les dues publicacions tenien relació amb La Tralla, la primera perquè en va ser una escissió i la segona perquè la substituí mentre aquesta estava prohibida, tot i que les dues tenien característiques pròpies. A Metralla, Gibert hi feia de redactor i fotògraf, i compartia redacció amb Casimir Martí, Peregrí Llangort, Lluís Tió, Vicenç Tort, P. Quintana, Ventosa, Joan Llorens Caubeti Junceda. Salvador Gibert presidí el Centre Català de Mèxic, on s’havia exiliat i d’on tornà quan la Solidaritat Catalana es trobava en el seu moment més àlgid. Morí el setembre de 1919 i els seus amics li dedicaren un monogràfic de la revista Metralla. Fou amic de Julio Camba i adversari, com tots els catalanistes i bona part dels anarquistes, de Lerroux.

Salvador Gibert explica, en el seu article a La Revista Blanca, en què consisteix aquesta nou corrent anarquista que s’està desenvolupant a Barcelona. Gibert, segons Roger Prims «hi presenta un catalanisme d’arrel rupturista, (amb) un antipoliticisme inherent, atès que quedava fora de l’ordre jurídicopolític establert. Qualsevol implicació o participació, segons aquesta lògica, amb els marges constitucionals vigents suposava una desnaturalització, i és per això que, deia Gibert, les Bases de Manresa eren un error.» Gibert ataca en el seu article també els qui van portar l’ideal fins a les urnes, el predomini conservador en el catalanisme i la creació de formacions polítiques que ell qualifica de «mimètiques amb les espanyoles». Progrés Autonomista, la formació anarco-nacionalista a la qual pertany Gibert, era tot una altra cosa ja que treballava per expandir els «ideales libertarios, partiendo del principio autonómico de la región para alcanzar la total autonomía del individuo, y en ella se hallan afiliados los que no desconocen la patria natural, pero aspiran á la constitución de la patria universal».

(http://mdc2.cbuc.cat/utils/getfile/collection/metralla/id/0/filename/1.pdf)
(Marfany, 1996: 173-175; Prims, 2014; Tasis-Torrent, 1966: 363)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!