Jordi Cots

Sempre molt més lluny

4 de maig de 2015
2 comentaris

Circuit internacional Kàrting, finalment a on?

Hi ha infraestructures o equipaments que poden tenir un gran impacte al territori on s’ubiquen.  Aquests impactes poden ser diversos, alguns directament positius, altres més o menys positius o negatius, d’altres directament negatius. Sobre els primers, i encara més en l’actual conjuntura de profunda crisi econòmica i alt nivell d’atur, es poden englobar aquells que poden comportar una important dinamització econòmica, la creació d’ocupació directa o indirecta, i una font addicional d’ingressos a les sovint ofegades finances municipals. Però aquests mai poden ser els únics factors a tenir compte. Cal tenir ben presents alhora també els impactes ecològics i mediambientals, socials, sobre la xarxa viària i de comunicacions, i tot plegat també afectant a la qualitat de vida tant del propi espai com de les zones limítrofes.

Hi ha infraestructures i equipaments que tot i ser necessaris ningú els vol a prop. L’exemple paradigmàtic són els centres penitenciaris però també hi ha d’altres que poden ser ben molestos. En aquests casos fóra sempre convenient cercar el consens amb el territori per cercar les ubicacions més adequades i procurar minimitzar els impactes negatius. Una societat madura ha de trobar fórmules per aconseguir aquest necessari consens ciutadà, social i polític.

Però sovint aquesta no és la realitat, i hi ha municipis que tenen la mà trencada en oferir ubicacions a la perifèria del seu terme municipal, modificant si cal de qualsevol forma el seu planejament urbanístic per permetre encabir-los, amb poc impacte sobre el seu propi nucli urbà –i per tant els seus veïns- però afectant de ple als ciutadans i la qualitat de vida dels municipis veïns. I l’administració supramunicipal, habitualment la competent en aquestes infraestructures i equipaments molestos, quan troba un oferiment municipal d’aquests tipus sovint s’afanya en facilitar-ho i inclòs incentivar-ho, perquè prou dificultats té per trobar-ne localitzacions.

Al Vallès Oriental tenim diverses experiències d’aquestes pràctiques des de fa molts anys.

La darrera al 2009 –i sortosament no executada encara-, la ubicació d’un Circuit internacional de Kàrting. Projecte que, promogut per la iniciativa privada, feia uns anys havia intentat ubicar-ho al Bages on ja havia ocasionat rebuig social i mediambiental. Cercava ubicació a qualsevol municipi que s’hi posés bé a la comarca i que fos pròxim a l’AP7. Alhora com esquer garantia la viabilitat econòmica de la inversió, pel finançament parcial del Consell Català de l’Esport. Requeria del municipi sortejar qualsevol dificultat urbanística per executar projecte. Després de trucar diverses portes, i de les negatives per l’impacte negatiu que comportava, va trobar un municipi que va oferir uns terrenys a la seva perifèria, en sòl no urbanitzable i rústic.

El projecte no tenia el necessari consens al conjunt del territori on rebia el seus impactes de forma més directa. Aquesta manca de consens es va palesar  De forma unànime entre les formacions polítiques i entitats el municipi colindant, entitats mediambientalistes i ecologistes de la comarca, i també de forma minoritària algun grup i entitat del propi municipi. Tot i així es va promoure apressadament la modificació del planejament vigent, per requalificar el sòl no urbanitzable en sòl apte per a equipaments esportius tramitada i aprovada en un temps rècord per procurar no perdre la subvenció compromesa. Les entitats opositores van recórrer la modificació del Pla d’Ordenació Urbanística Municipal (POUM) davant de la jurisdicció contenciós administrativa. I alhora la crisi econòmica i les retallades van fer que el compromís de finançament com a mínim s’ajornés. I sense el finançament públic el projecte deixava de ser viable.

Aquest 2015 s’han produït dues notícies que poden afectar la ubicació definitiva del circuit. Per una banda s’ha fet pública la tramitació d’un Pla Director Urbanístic (PDU) del Circuit de Catalunya, que té el consens dels 3 municipis afectats, on reserva un espai per un Circuit de Karting, a banda d’altres activitats relacionades amb les activitats del motor. Per altra banda ha sortit sentència al recurs presentat, que declara nul·la la requalificació urbanística aprovada. Sembla que l’apressament en la seva aprovació va comportar com a mínim algun defecte de forma. Segons els responsables municipals es podria resoldre ja fos tornant a tramitar l’expedient o bé presentant un recurs contra la sentència davant el Tribunal Suprem.

És molt probable que no hi hagi cabuda en una mateixa comarca, ni probablement al mateix país, finançament públic per 2 circuits internacionals de Karting. Alguns tenim clar que si hem de disposar d’aquest equipament millor que sigui a l’entorn del Circuit de Catalunya, com defensen les entitats ecologistes i mediambientalistes. Seria del tot convenient que abans de les properes eleccions municipals del 24 de maig les diferents candidatures fessin públic el seu posicionament sobre la seva ubicació. Molt millor si fos un posicionament comarcal però sinó, com a mínim, als diferents municipis directa o indirectament afectats. Seria un bon exercici de transparència i de compromís per part de tots en el moment de passar per les urnes.

Marta Planas, 7 anys del 5 de febrer de 2013
05.02.2020 | 6.30
A Sense categoria
Marta Planas, 4 anys
05.02.2017 | 6.43
A Sense categoria

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

  1. A banda de, com diu en Jordi, del fet de que ningú vol d’entrada cap infraestructura o activitat potencialment molesta o perillosa prop de casa seva, axó passa en un context on la credibilitat en els informes tècnics i en les actuacions al respecte per part de les institucions u organismes implicats, està sota mínims per la percepció general de que prioritzen en les seves decisions o dictàmens els interessos especulatius i privats a molt curt termini, per davant dels generals o d’ordenació racional del territori.
    Penso que qualsevol actuació transcendent en impacte i de difícil reversibilitat , ha de disposar d’ampli consens i , per suposat, d’un clima de confiança en els organismes que han d’autoritzar-ho

  2. Sí, es millor concentrar el mon del motor prop del circuït de Catalunya. La zona ja esta prou trinxada amb industria i projectes al servei del circuït.

Respon a Maria de RIBA Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.