L’aualé a l’escola

L’aualé i els altres jocs mancala permeten exercitar i aprendre nombroses habilitats necessàries per la vida personal, social i professional.

És evident que els jocs de videoconsoles, les aplicacions de mòbils i tauletes digitals han reduït la pràctica dels jocs de tauler. Però un joc com l’aualé pot aconseguir motivar i interessar tot l‘alumnat, facilitant així que tota una classe treballi, molts cops sense adonar-se‘n, i no es distregui amb facilitat.

Dins d’una aula els jocs com l’aualé ens ensenyen a conviure amb els errors i a aprendre d’aquests; promouen la creativitat; ajuden a prendre decisions; ofereixen les mateixes oportunitats a tots els jugadors. Hi ha professors/es i mestres que no són partidaris dels jocs de tauler perquè impliquen competició, fins i tot, rivalitat. No obstant, si de forma educada i esportiva canalitzem aquesta tensió, aleshores podrem potenciar diferents factors educatius que compensen aquest presumpte inconvenient dels jocs de tauler.

A nivell social ens permeten educar la tolerància i respectar les diferències, ja que generen actituds de convivència, respecte, saber perdre i complir les normes establertes. A nivell intel·lectual, ens permeten treballar diferents conceptes gaudint del joc, doncs, permeten desenvolupar habilitats i capacitats referents al càlcul i a l’abstracció, porten a raonaments lògics i matemàtics sense ni pensar-ho. També ens permeten introduir i compartir dades geogràfiques culturals i d‘història. A nivell afectiu, permeten potenciar l’autoestima i l’afany de superació i el trencament de barreres comunicatives com l’edat, el gènere, les diferències culturals. Una bona observació permet al professorat detectar les diferents actituds de l‘alumnat davant del joc.

Podem plantejar la utilització pedagògica d‘un joc tipus mancala tenint en compte quin serà el moment apropiat, quina és la forma correcta i amb quina finalitat. Resoldre problemes és una activitat útil, que motiva. És objecte d’aprenentatge. Existeix un problema sempre que algun obstacle separa la realitat actual amb la desitjada. Les situacions inicials en els jocs de tipus mancala són d‘aquestes característiques. Quan per resoldre problemes manipulem materials, l’activitat esdevé entretinguda i proporciona una bona predisposició per part de l‘alumnat. Els jocs com l’aualé parteixen d‘aquesta base manipulativa.

NOTA: adaptat de l’article original L’aualé a l’escola de la Revista digital Món aualé vol.1 núm.1 (gener-març 2012), pp 15

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *