Les aigües turbulentes

Bloc personal de Jordi Casadevall Camps

15 de setembre de 2022
0 comentaris

Psicologia recreativa

Proposo als meus lectors un joc: algú sabria endevinar què representa la il·lustració de l’apunt d’avui? És un logotip, efectivament, però potser algú es sorprendrà quan sàpiga que és un logotip d’una clínica dental. Del Centro Branemark de Las Palmas, per ser exactes. Mirant-lo i remirant-lo del dret i de costat, no aconsegueixo entreveure-hi res que s’assembli a una boca oberta, a un queixal o a un instrument mèdic odontològic. Més aviat recordaria una peça relacionada amb el món de la ferreteria o de la construcció o, amb molta imaginació, dos ulls allargassats, com de personatge de dibuixos animats.

És evident que els logos, és a dir, els dissenys gràfics que identifiquen marques o empreses, han de ser forçosament estilitzacions d’objectes o de lletres, però aquesta mateixa simplificació de les línies és la que a vegades fa que no aconseguim endevinar què és el que volen representar, com és el cas de la clínica dental. En altres casos sí que hi veiem un significat però diferent al previst pels dissenyadors. Aquí entra en joc la psicologia o la percepció de les coses depenent de comes mirin. A mi m’ha passat amb alguns casos al llarg de la meva vida. Aquesta és la tria.

El primer guarda també relació amb les dents. Quan es va estrenar la pel·lícula Batman, el 1989, es va popularitzar el logo (dreta) que servia per promocionar-la i que du el protagonista al pit. Doncs bé, vaig tardar setmanes en descobrir que representava un ratpenat amb les ales obertes, un animaló vinculat a l’heroi de còmic de marres. En el seu lloc, el dibuix semblava una boca oberta i les formes grogues que apareixen a dalt (dues) i a baix (quatre) em recordaven la boca ¡de Felipe González! (llavors al poder), que deixava entreveure unes dents separades, que amb els anys potser s’ha fet arranjar. Va passar que vaig intercanviar les funcions del groc (que és el fons) i del negre (que és l’objecte).

Un altre cas. El dibuix de dalt correspon a la coneguda marca “Turbo”, de material esportiu. No sé per què, sempre havia interpretat que representava una onada blanca i resulta que no, que és (i ara ho veig claríssim) una molt estilitzada figura nedant, amb el cap a l’aigua i el braç aixecat. De nou mirava malament el dibuix, ja és gros! Un cas similar és el d’aquest altre logo (a la dreta): per molt que m’hi esforço, no puc evitar veure-hi un home ajupit o, pitjor, un goril·la caminant de quatre potes, quan, mira que és simple, es tracta de la “J” de Muebles Jevape, una honrada botiga de mobles de Las Palmas.

Acabo amb un cas especial, perquè és més discutible. Es tracta del famosíssim logotip de La Caixa (de quan encara era “la nostra”), la de l’estrella mironiana de tres colors (a sota). Sempre se’ns va vendre com que era un fragment d’un
quadre de Miró i que intentava reflectir una imatge moderna i mediterrània, res més. El dubte sorgí quan, anys més
tard, algú va començar a fer córrer que l’estrella i les dues taques de color significaven, en realitat, algú introduint una moneda en una guardiola. Francament, em sembla una interpretació una mica rebuscada, però si fos veritat, de nou hauria llegit malament el dibuix. No n’encerto ni una!

 

[Imatges: centrobranemarklaspalmas.com, turboswim.com, logos.fandom.com, autor, 1000marcas.net]

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!