Les aigües turbulentes

Bloc personal de Jordi Casadevall Camps

24 de gener de 2023
0 comentaris

Per amor a una ciutat: el poeta dels versos humils

Una de les escultures que ornen el passeig de la platja de Las Canteras, a Las Palmas, és el bust del poeta Saulo Torón. Nascut a Telde el 1885, Saulo León Torón Navarro fou, juntament amb Tomás Morales i Alonso Quedada, una de les màximes figures del modernisme poètic canari. De ben petit es traslladà a Las Palmas, ciutat d’on pràcticament no es mouria i hi moriria el 23 de gener de 1974. Treballà en diversos establiments, una botiga de teixits, una farmàcia, a la Carbonera de Las Palmas i finalment a Miller & Cía, l’emblemàtica companyia portuària, que el posaria en contacte amb el món marítim, font d’inspiració de la seva obra.

Des del 1910 es posaria en contacte amb escriptors rellevants: als citats Morales i Quesada s’afegirien els germans Millares Cubas, Doreste Silva, Néstor Martín, Domingo Rivera o Claudio de la Torre. Publicaria poemes i articles periodístics a les revistes Florilegio, Ecos (poesies satíriques), Castalia (revista modernista de Tenerife), La Rosa de los Vientos (vanguardista, també de Tenerife) i El País (de Las Palmas). Amb la Guerra de 1936-1939 abandonaria l’activitat literària, que no reprendria fins al 1963, amb la publicació del poemari Frente al muro, animat per generacions més joves de poetes. Moriria pocs anys després.

Recollí la seva obra en diversos llibres: Las monedas de cobre (1919), amb pròleg de Pedro Salinas; El caracol encantado (1926), prologat per Antonio Machado; Canciones en la orilla (1932), presentat per Enrique Díez-Canedo; Frente al muro: resurrección y otros poemas (1970); i finalment, Poesías (1970), recopilació de tota la seva trajectòria lírica, amb alguns inèdits.

La poesia de Torón,  intimista, propera a l’estil d’Antonio Machado, està lluny de ser grandiloqüent, és vagament melancònica i dona gran importància al món interior. Era conegut com “el dels versos humils”. L’aspecte més interessant de la seva obra és el mar; a El caracol encantado, el mar i la tragèdia de l’amor és el seu motiu de preocupació i d’identificació. Un portal del projecte Memòria Digital de Canarias, de la ULPGC, ens permet accedir al seu arxiu personal i a la seva obra.

[Informacions extretes de Viquipèdia; imatge: statues.vanderkrogt.net]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!