MARCÚS

(@marcroca)

18 d'octubre de 2008
0 comentaris

Els mèdia ?estan? a Facebook

Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4





Normal
0
21

false
false
false

MicrosoftInternetExplorer4





Els mèdia comencen a estar al Facebook i, això,
comporta vàries coses. Per una banda no dic que els mèdia hagin entrat al
Facebook, ni que sàpiguen què fan al Facebook, ni que els mitjans en general ho
estiguin utilitzant. Dic “estan”
perque la seva presència hi és tant d’una forma oficial, com seguint
iniciatives dels seus seguidors o detractors, al voltant de mitjans, de
programes, de membres d’aquests programes o dels propis treballadors. O sigui, existeix una anarquia multidireccional que,
dins d’aquesta eina, exemplifica molt bé que ja no són els usuaris que van a
casa dels mèdia, sino que existeix una multitud de formes d’entrar en contacte
amb aquests
.

Com a continuació
dels dos anteriors apunts
sobre Facebook
, avui centraré la informació en un camp concret: Els mitjans de comunicació, entesos en un
sentit molt ampli
.

Mitjans: Podem trobar Grups oficials
força nombrosos de ràdios com el Grup
Flaix Bac
, que a més té un compte d’usuari propi.
Les emissores públiques de Catalunya
Ràdio
també han obert un espai informatiu.

Per altra banda,
tant d’una forma oficial o a iniciativa dels propis usuaris, es creen Grups de seguidors de programes varis. Aquest
és el cas dels següents Grups: Polònia
(TV3), Delicatessen
(iCat fm), Ventdelplà
(TV3), Vist
i no vist!
(Catalunya Ràdio), L’ofici
de viure
(Catalunya Ràdio), El
Club
(TV3), Sona
9
(iCat fm), Ritmes.net (CCRTV), 3XL.cat (CCRTV), La Marató de TV3
(TV3), Enfoca’m
(Alella), Minoria
Absoluta
(RAC1), Cinc
minuts més
(Ràdio Ciutat de Badalona).

La informació de proximitat -local- i els
mitjans purament digitals
, també han entrat al món Facebook per a
donar a conèixer els seus productes, compartir, aprendre, discutir, opinar i
interactuar amb els seus seguidors, informant i rebent inèrcies a través del
contacte directe i horitzontal. Aquest és el cas de A
tot watt
(Canal Reus TV), El
Punt Glocal
(Grup de lectors i simpatitzants del diari El Punt), Diari
de Breda
, Bon
dia
(diari gratuït), Venus
Televisió
(Badalona), Canal Català
Osona
(TV), RTV Cardedeu, Sa Roqueta TV (Mallorca), Crònica.cat, SMS25.cat.

Els mèdia també hi
han entrat per agrupar i interactuar amb treballadors
o antics treballadors
d’algun mitjà concret com Maresme Digital TV,
IB3
(TV de les Illes Balears), LaVanguardia.es,
Ràdio Sant Cugat.

També hi ha espai
per a la reivindicació que afecta
als mèdia. Aquest és el cas del Grup
de suport a Antoni Bassas
(i, un altre),
o a la Rita
Marzoa com a substituta de l’Antoni
, del Grup
contrari al diari Levante
(País Valencià), o en defensa
d’un Canal 9 de qualitat
(País Valencià), sobre les pífies
del diari esportiu espanyol Marca
, o respecte la defensa del català al web del
Parlament europeu
.

I, com no podia ser
d’una altra forma, els
periodistes catalans units d’una forma global
.

De tot aquest
llistat de grups i espais creats al voltants dels mèdia -catalans, bàsicament-,
podem veure que, sovint és difícil veure
a primer cop d’ull si és una Grup creat de forma oficial
(pel propi mitjà) o a iniciativa d’un particular. És
important valorar l’origen de la font i la credibilitat abans de donar el pas i
agregar-se a un grup en concret. Amb tot, segurament
els mèdia no saben ben bé què hi fan a Facebook, però es comença a tenir clar
que cal anar allà on els teus usuaris potencials estan i no a la inversa com
havia estat la lògica imperant fins a l’aparició d’Internet i les TIC en
general
(la comunicació mòbil i multicanal, també cal tenir-la molt present).

Bé, avui ha tocat
de nou el tema facebook, que sembla que cal tenir present, pel boom del moment en què es troba. Ja
vaig comentar l’increment quantitatiu
(tothom està a aquesta xarxa social) i
qualitatiu
(hi ha entrat molta gent de cop, que no estava abans a altres
xarxes socials), però caldrà deixar
passar un temps.
Quan ja haguem passat els primers dies de disfrutar amb
aquesta nova joguina, de veure les fotos d’un antic company de classe o de
feina, d’haver mantingut alguna conversa amb algú que feia anys que no veies, d’haver
entrat a formar part d’algun grup de suport a no sé quina causa, però sense
tornar a entrar-hi mai més ni aportar-hi res, de marejar-te amb la infinitat de
possibilitats que et permet aquesta xarxa per a crear i consumir continguts i
establir relacions amb gent de gustos similars, etc… Quan tot això hagi
passat, veurem fins a quin punt aquest boom comporta un canvi real a la xarxa.
Veurem si es torna a reduir la quantitat de gent o, si pel contrari, la inèrcia
que ha pres Facebook a l’incloure-ho tot en un, qualla. De moment, esperar,
esperar, esperar (Casablanca dixit).

[Nota: Aquest és un llistat ràpid respecte els mèdia catalans que es troben a Facebook, si coneixeu altres Gurps, espais,… de mitjans catalans, digueu-ho i n’ampliarem el llsitat]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!