Antoni Soy

Eunomia

17 d'octubre de 2006
0 comentaris

Bon govern i municipalisme.

Ara és un bon moment per recordar que el Pacte del Tinell tenia un caràcter estratègic i que era un bon pacte. Conseqüentment, va donar lloc a moltes actuacions de bon govern, en molts casos en col.laboració amb els municipis. Desprès de l’expulsió d’Esquerra del govern, malauradament, no sempre s’ha actuat en aquest sentit.

Fa uns dies, els tretze ajuntaments que estem al voltant de l’Hospital de Mataró, i que en depenem, varem signar, a Can Palauet de Mataró, amb la Consellera de Salut, Marina Geli, el Conveni pel govern territorial de Salut del Maresme (central).

Significa anar concretant en aquest territori el que ja preveia el Pacte del Tinell: “Crear l’Agència de Salut Pública de Catalunya amb descentralització en els territoris … “, així com sobretot que “l’administració local tindrà un paper clau en el nou model, estarà present en la presa de decisió de la planificació en tots nivells. … “. Això es va desenvolupar, precisar i concretar en el Pla de Govern de la Generalitat de Catalunya 2004-2007, en el que es pretenia: “Crear l’Agència de Salut Pública de Catalunya amb descentralització en els territoris”, així com “potenciar … el paper dels protagonistes del sistema sanitari” que en el cas de l’administració local ha de “cooperar i participar en la planificació i avaluació de l’assistència sanitària, sociosanitària i de salut pública, mitjançant la seva participació en els ens de gestió/coordinació”.

Es tracta, en definitiva, i tot complint els compromisos d’un govern de coalició, el govern catalanista i d’esquerres, d’organitzar el govern del sistema de salut amb la participació dels seus protagonistes: els ciutadans/danes, els professionals i les administracions locals. Tal com preveien el Pacte del Tinell i el Pla del govern tripartit amb això hem avançat en aquest sentit. És una pràctica de bon govern amb la cooperació de la Generalitat i els municipis, amb tots els municipis.

El mateix podem dir en el camp de l’educació, tant amb el Pacte Nacional per a l’Educació -en el que el Pacte del Tinell preveia un acord amb els ajuntaments, juntament amb les famílies, el professorat, les escoles finançades amb fons públics, la comunitat educativa-, com en l’acord amb les entitats municipalistes per a la creació de 30.000 places d’escola bressol. Ambdues coses es varen desenvolupar, precisar i concretar, també, en el Pla de Govern 2004-2007, juntament amb els compromisos de “impulsar un acord amb els ajuntaments per cooperar en l’educació de la ciutadania”, així com “reestructurar l’organització administrativa de l’educació vers un model més descentralitzat i amb participació de les administracions locals i altres entitats”.

Uns avenços clars, doncs, i tot complint els compromisos d’un govern de coalició, el govern catalanista i d’esquerres, d’organitzar el govern del sistema d’educació amb la participació dels seus protagonistes, i també de les administracions locals. Tal com preveien el Pacte del Tinell i el Pla del govern tripartit, en els temes educatius hem avançat clarament en aquest sentit. És una altra pràctica de bon govern amb la cooperació de la Generalitat i els municipis, amb tots els municipis.

En el cas de les polítiques de Benestar i Família, en el Pacte del Tinell només es preveia l’elaboració de “una nova Llei de Serveis Socials de Catalunya (amb la participació del món local, els sectors professionals i les entitats d’iniciativa social) … “, per tal de definir “els nivells competencials, amb una aposta decidida vers la municipalització (fer efectiu el principi de subsidiarietat i traspassar als ajuntaments les oficines de serveis socials, els casals d’avis, els serveis comunitaris i d’acció cívica, etc.) i el finançament adequat”. En el Pla de Govern 2004-2007, aprovat pel govern tripartit, s’insisteix en l’elaboració d’una nova llei de Serveis Socials i sobretot es desenvolupen molt més tots els aspectes relatius a la descentralització dels serveis socials “amb una aposta decidida vers la seva municipalització”. Tanmateix, es concretava clarament la “transferència de les Oficines de Benestar i Família, … , als Serveis Territorials del Departament, facilitant així la col laboració amb el món local” i es precisava molt més que calia el “estudi de les funcions i serveis per traspassar en 4 o 6 anys al món local” i, al mateix temps, que “pel que fa als equipaments cívics (ludoteques, hotels d’entitats, casals de gent gran, …), en un termini màxim de 6 anys es procedirà a traspassar concertadament la seva gestió al món local”.

En aquest sentit estava treballant l’equip de la Consellera Anna Simó quan Esquerra va ser expulsada del govern: ja havia estat aprovada pel govern la nova Llei de Serveis Socials i s’estava definint la Xarxa Única d’Equipaments Cívics i de proximitat (XUEC) tal com explicava Anna Simó fa poc. El Pla de Govern (es tracta del tripartit, eh!) preveia un termini de fins a 6 anys per al traspàs concertat de la gestió dels equipaments cívics al món local , i de 4 a 6 anys per a estudiar les funcions i serveis a traspassar. A que vénen les presses del govern bipartit i les pressions en el Parlament dels alcaldes del PSC i ICV en el Parlament, especialment els dels grans ajuntaments metropolitans, per a fer-ho de forma immediata i malament, i en contra del que establia el Pla de Govern esmentat??, com ja varem comentar.

En aquesta actuació del govern bipartit, esperonat per alguns ajuntaments, no podem parlar ni de bona pràctica ni de bon govern, ni de col laboració i cooperació adequada entre la Generalitat i els ajuntaments. Més aviat tot el contrari.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!