Desastres

El Palau de Congressos de Tarragona exposa aquests dies dues col·leccions senceres de gravats de Goya. La primera són “Els capritxos”. Fets amb la tècnica de l’aiguafort i amb un estil molt característic, el pintor aragonès va plasmar una particular visió de la societat del seu temps. Són dibuixos amb figures caricaturesques, amb caps d’animal i a vegades amb un estil oníric, al·lucinogen si se’m permet, sota els quals hi ha una crítica als estaments socials d’una època molt concreta: l’Antic règim que maldava inútilment per sobreviure. La segona col·lecció, “Els desastres”, és molt més realista i retrata amb esperit d’un fotoperiodista del segle XX els esdeveniments bèl·lics i les crueldats de la reraguarda que va viure Goya en primera persona: les represàlies, els acarnissaments, les víctimes de la Inquisició…

Quan els diaris d’aquests dies van plens de revoltes nord-africanes, intervencions militars occidentals, tsunamis asiàtics i accidents nuclears, sembla bastant oportú contemplar aquests “desastres”, i fer-ho pel que són: tant una mostra de gran valor artístic com un recordatori de la maldat del gènere humà, que no evoluciona per moltes generacions que se succeeixin.

[L’exposició Goya, gravats estarà oberta al Palau de Congressos de Tarragona fins el 10 d’abril inclòs. L’entrada és de franc.]