Pagar per pixar

La darrera i genial idea de la companyia Ryanair per reduir costos és la de cobrar als passatgers per fer servir els lavabos dels avions. Si ho tenen coll avall, ho acabaran implantant, és clar, però no estaria malament que s’ho pensessin dues vegades. Sembla mentida que s’arribi a aquests extrems per retallar d’on sigui per tal de que una empresa tiri endavant. Que no em vinguin amb arguments tipus “estem en crisi” o similars, perquè no és això. Hi ha facilitats que han d’anar incloses en el preu total del servei, per pura lògica, i les necessitats fisiològiques de la gent són una d’elles.

Repercutirà Ryanair aquest estalvi en el viatger? Molt low-cost i molta mandanga, però entre IVA, taxa d’aeroport, gestió per internet, pagament amb targeta i tant per maleta, el viatge et surt igual de car, però sense menjar, ni premsa, ni caramels i ara, si no canvien de parer, ni vàter per poder pixar (o altres coses, és clar).

Continuaran aquestes pràctiques amb altres serveis? Pagarem per poder reclinar el seient, per poder triar passadís o finestreta, o per poder baixar de l’avió els primers?

Si s’imposa lentament el pagar per tot, comencem a tremolar. Pagarem algun dia per passejar pel carrer, prendre el sol o repirar aire pur? Pagarem per tenir una identitat? Pagarem per viure? Si és així, espero que desgravi a la declaració de la renda…