VIA LLIURE

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

29 d'octubre de 2022
0 comentaris

Un museu a Mataró?

[En el 174è aniversari de la inauguració del primer ferrocarril dels Països Catalans, reproduïm la notícia de mataroaudiovisual, on es suggereix la possibilitat d’obrir una subseu del Museu del Ferrocarril a la capital maresmenca: una bona idea]

El 28 d’octubre de 1848 s’inaugurava el primer ferrocarril de la península, promogut pel mataroní Miquel Biada i Bunyol. D’aquell 28 d’octubre en fa avui 174 anys. Mataró celebra l’efemèride amb diversos actes, entre ells una exposició i una maqueta de modelisme ferroviari al Cafè de Mar, organitzats pel Grup Ferroviari Mataró i el Cercle Històric Miquel Biada. Ricard Bonamusa, president del Cercle, ha explicat a l’Entrevista de Mataró Ràdio que la posada en marxa el primer tren va suposar el motor de la industrialització del país.

  • “Evidentment el tren ha estat un motor de la industrialització del país. No només perquè es va produir el fet Barcelona – Mataró, que va servir per transportar viatgers i transport també de mercaderies. Sinó perquè va ser un motor que va comportar tot un procés d’industrialització per mitjà del tren”. Ricard Bonamusa, president del Cercle Històric Miquel Badia

Malgrat ser la ciutat que va impulsar el ferrocarril a la península, Mataró no disposa de cap element singular que simbolitzi aquest fet. Antoni Lorente, president del Comitè Estatal d’Empresa de Renfe, afirma que el Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú estaria disposat a oferir una subseu a Mataró.

  • “La Fundació sempre està oberta a que Mataró tingui una subseu del Museu del Ferrocarril de Vilanova. L’actual directora, la Pilar Garcia, sempre està oberta a que Mataró tingui una subseu del Museu. Hauríem de dir a l’Ajuntament si dóna un edifici.
    A banda de que, l’institut Miquel Biada, podria fer un curs de tècnic de manteniment ferroviari, que el 100%, quan acaben, tenen la feina assegurada”. Antoni Lorente, president del Comitè Empresa Estatal Renfe

Lorente ha fet menció a la projecció del documental Los hijos de hierro, a Can Palauet, que explica la repressió dels ferroviaris durant el franquisme.

  • “Va passar i amb 82.390 expedients de depuració. Va ser un dels col•lectius més combatius, amb el 90% fidels a la República. I el franquisme, i abans les companyies provades, tenien uns tribunals de depuració que van fer això”. Antoni Lorente

[Informació: mataroaudiovisual.cat; imatge: (impulsors del ferrocarril Barcelona-Mataró a l’estació de Barcelona, Viquipèdia]

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!