VIA LLIURE

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

28 de maig de 2022
0 comentaris

Quinze anys després

Fa set dies ens fèiem ressò de la inauguració, el 17 de maig, d’una línia del metro londinenc per part de la reina Elisabet. No va ser l’única tallada de cinta aquell dia perquè el president Ximo Puig va presidir un acte protocol·lari similar per posar en marxa la línia 10 del metro de València. Això de metro és relatiu: dels 5,036 quilòmetres de longitud de la línia, només 2,222 són subterranis (estacions d’Alacant, Russafa i Amado Granell-Montolivet), mentre que els altres 2,813 són en superfície, o sigui tramvia (estacions -parades?- de Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres i Natzaret). La infraestructura inclou un dipòsit i un taller provisional a Natzaret. El temps de recorregut d’un extrem a l’altre serà de 16 minuts. El més significatiu de la notícia, potser, és que és la primera inauguració de la xarxa metropolitana valenciana en quinze anys.

Les obres es van iniciar el 2007. En un principi, el tram havia de formar part de la línia 2, que uniria Natzaret amb Tabernes Blanques, passant pel Pont de Fusta, però el 2011 es paralitzaren els treballs per problemes econòmics (s’estimava que el cost total per acabar les obres seria de 190M d’euros). El 2017 el president Puig anuncià que es reprendrien, però només pel que fa al tram entre Alacant i Natzaret, finalment posat en servei, ajustant el pressupost a 50M d’euros, dels quals 30 foren aportats per la Generalitat Valenciana i 20 més pel programa FEDER de la Unió Europea; el govern de l’estat no hi posà ni un cèntim. Es decidí rebatejar-la com a línia 10, per evitar confusions amb la nova línia 2 del metro, sorgida el 2015 per divisió de la línia 1.

Ja hi ha prevista una ampliació de la línia fins a l’estació Neptú, que és com ara es diu l’antiga “Marina Reial Joan Carles I” que per motius que no cal explicar va haver de canviar el nom. Igualment està en perspectiva la creació de les línies 11, que compartirà tram amb la línia 10 fins la Ciutat de les Arts per proseguir fins al Grau, i 12, que farà el mateix fins la d’Amado Granell-Montolivet.

[Imatges: Vilaweb i Twitter (@metrovalencia)]

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!