VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

22 de gener de 2022
0 comentaris

El nas trencat

La foto que encapçala l’apunt d’avui correspon a una locomotora en miniatura que em van portar els reis fa dos o tres anys. És la número 1602-Schiphol, i pertany a la sèrie 1600/1800 de Nederlandse Spoorwagen (NS, els ferrocarrils neerlandesos). Es tracta d’un tipus de locomotora elèctrica model B’B’ (de quatre eixos i dos bogis) basada en un model similar de la SNCF i que, en nombre total de 58, fou fabricada per Alstom a principis dels anys 80. El seu dissenyador fou el francès Paul Arzens, que ideà la característica finestra frontal inclinada inversa (els trens serien coneguts popularment com nez cassé, ‘nas trencat’); deia que s’havia inspirat en la posició que adopten els corredors a la línia de sortida. (dreta, unitat 1604 Dordrecht a l’estació d’Utrecht)

Amb 17,600 metres de llargada i 83 tones de pes, la màquina pot atènyer 200 quilòmetres l’hora i una potència de sortida de 4.600 kW. La seva peculiaritat era que el conductor s’asseia a l’esquerra (ja que eren trens de factura francesa) i no al centre o a la dreta com era habitual en els holandesos.

Lliurades entre 1981 i 1983, substituïren les antigues unitats de les classes 1000 i 1500, convertint-se en les més econòmiques i potents dels ferrocarrils neerlandesos. Cada una de les locomotores rebé el nom d’una ciutat del país (la 1602, Schiphol, on està situat l’aeroport d’Amsterdam). El 1999 la divisió de mercaderies de la NS va ser venuda als ferrocarrils alemanys, motiu pel qual perderen el nom i foren repintades de groc. Una de les màquines però, la 1637, es repintà de vermell i serví d’anunci per a la cervesera Heineken (esquerra). Amb els anys, les 58 locomotores han tingut una sort diversa: unes quantes segueixen en servei, moltes altres van ser desballestades i algunes s’han preservat com a patrimoni. En el cas de la nostra 1602, va passar a l’empresa Railexperts, especialitzada en viatges turístics o ocasionals.

Com a curiositat, aquesta sèrie de trens va estar en possessió d’un rècord entre 1989 i 1991: la composició més llarga del mon, d’1,6 quilòmetres i 60 vagons, encapçalada per la 1607-Vlissingen, amb motiu del 150è aniversari dels ferrocarrils neerlandesos.

[Informacions extretes de Viquipèdia; imatges: foto de l’autor, wikipedia neerlandesa i rolandrail.nl]

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!