VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

29 de juny de 2024
0 comentaris

‘Aux urnes, citoyens’

Demà es celebra la primera volta de les eleccions legislatives a l’estat francès. He consultat els programes de les tres principals forces polítiques (La Renaissance del president Macron, l’extrema dreta del Rassemblement National i la coalició d’esquerres Nouveu Front Populaire) a la cerca de compromisos concrets en matèria de transport públic. Ha estat decebador perquè només els darrers parlen directament de transports, en el benentès que els programes penjats a les respectives webs son en realitat un resum, o així m’ho sembla.

El Nou Front Popular, doncs, promet en el seu programa “implementar un pla ferroviari i de mercaderies, crear serveis exprés regionals” i, el que em sembla més interessant, “adoptar una moratòria sobre el tancament de línies petites i reobrir-les el més aviat possible”, una mesura que signarien a ulls clucs molts territoris tant de l’estat francès com espanyol. Més enllà d’això, i com a contrapunt coherent, la coalició esquerrana anuncia un decret de moratòria dels grans projectes d’infraestructures viàries”, llegeixi’s “autopistes o autovies”, cosa que igualment està molt bé si del que es tracta és de fer més competitives les línies ferroviàries, siguin estatals o locals, de gran o menor velocitat.

Les altres dues candidatures, d’extrema dreta l’una i liberal-centrista l’altra, no esmenten el transport en les seves línies electorals mestres, però això no impedeix d’endevinar les seves apostes pel transport privat. El Rassemblement es proposa “renunciar a la prohibició de vendre cotxes amb motor tèrmic el 2035 i animar els fabricants francesos a desenvolupar vehicles nets assequibles”. És a dir, més cotxes; elèctrics, però cotxes al cap i a la fi. Per últim, Renaissance, la coalició centrista que lidera el president Macron, afirma literalment al seu programa que “oferirem 100.000 vehicles elèctrics a través de l’arrendament social cada any per permetre als francesos de classe mitjana i treballadora triar un mitjà de viatge no contaminant”. Els fa falta recordar que el veritable “mitjà de viatge no contaminant (o menys contaminant)” és el tren al territori i el tramvia a les ciutats. Com els ultres, més cotxes; elèctrics, però cotxes al cap i a la fi.

Aquesta poca definició en les polítiques de transport té també la seva explicació. A l’estat francès, com és notori, es ventilaran entre demà i diumenge que ve afers més importants que la construcció o manteniment de modestes línies ferroviàries, i és lògic que assumptes com la immigració, la posició davant la guerra d’Ucraïna, l’habitatge, la salut o les pensions concitin l’interès preferent de les mateixes formacions polítiques, dels mitjans de comunicació i de l’opinió pública.

Seguirem expectants demà els resultats de les urnes.

[Imatge: estació de Lyon, a París; ectorparking.com]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!