VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

30 de juliol de 2016
0 comentaris

Més patrimoni

La llista de la UNESCO del patrimoni (ferroviari) de la Humanitat que vaig publicar fa dues setmanes estava incomplet. Per casualitat, m’ha arribat la informació de que el 2002 es va inscriure en aquesta llista de monuments i paratges a protegir l’Avinguda Andrassy de Budapest i el denominat Metro del Mil·lenari que la recorre per sota.

Conegut popularment com földalatti (“subterrani” en hongarès), actualment és la línia 1 del metropolità d’aquella capital centreeuropea, però algunes característiques la fan molt diferent de la resta, especialment el seu aspecte com de tren de joguina, tant dels combois com de les estacions, tot i que l’amplada de la via és la convencional.

Foldalatti 1

Ostenta el títol de degà dels metros continentals europeus (i segon després de Londres), ja que començà a funcionar el 3 de maig de 1896, justament quan feia mil anys del naixement del regne hongarès. D’aquí la seva denominació. Per cert que qui hi va fer un viatge inaugural pocs dies després fou l’emperador Francesc Josep, en tant que rei d’Hongria. El sobirà donà el seu permís perquè aquell trenet fos batejat amb el seu nom. Una placa recorda el fet, exposada al Museu del Metro de Budapest on també es pot contemplar el vagó reial, el núm. 20, entre moltes altres curiositats i motius d’interès. Per exemple, la maqueta del preciós quiosc modernista d’accés a l’estació Deak Tér, desaparegut molt abans de la declaració de la UNESCO. Llàstima.

[Imatges: www.urbanrail.net, www.old-ikarus.hu]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!