8 de maig de 2005
Sense categoria
1 comentari

L´estalvi energètic

Continuant fent el repàs als temes energètics abans que surti el Pla Energètic de Catalunya, avui farem reflexions sobre l´estalvi energètic.
Ens han ensenyat que l´energia no es crea, només es transforma. Per exemple, en una frenada d´un cotxe transformem l´energia cinètica del cotxe (la que ens dóna la velocitat) en escalfor que generen els ferodos dels frens. Hem transformat l´energia de la velocitat en escalfor a l´aire. També l´energia elèctrica la transformem en velocitat per mitjà d´un motor elèctric.(…)

Un altre concepte que hem de tenir clar és que hi ha diferents nivells d´energia, diferents qualitats. Per exemple, l´aigua calenta a 40°és un nivell de baixa qualitat energètica: en poca cosa més la podem transformar. En canvi el vapor a 40 bar té un nivell alt d´energia amb el qual podem obtenir diverses transformacions. Un dels nivells més alts en qualitat energètica la té l´electricitat. Amb ella podem obtenir llum, escalfor, moviment, so, imatges, control informàtic,… és increïble les transformacions que permet. El problema de l´electricitat és que per obtenir-la, transformant altres energies, té un mal rendiment. A excepció de l´energia hidroelèctrica, que s´obté dels salts d´aigua, amb un rendiment de més del 80%, les altres formes de generació elèctrica tenen molt mal rendiment. El de la solar és d´un 15%, i les obtingudes per turbines de vapor a partir de carbó, fuel i nuclear son del 35%-45%; l´obtinguda amb centrals de cicle combinat amb gas natural arriben al 55%. A més hem d´afegir que l´electricitat té una pèrdua del 9% de mitjana en el seu transport fins a l´usuari final
L´ús de l´electricitat hauria de ser, doncs, molt acurat, evitant fer-ne ús en escalfar, per exemple; la calefacció la podem tenir amb calderes de gas que tenen rendiments del 90%. Si emprem electricitat per a aquest ús estem malgastant aproximadament un 50% de l´energia primària. L´aire condicionat encara té pitjor rendiment, però no hi ha gaires altres sistemes d´obtenir-lo avui. La millor solució és minimitzar-ne l´ús tant com es pugui.
I en els cotxes? Aquí encara ho tenim pitjor. Els cotxes tenen molt mals rendiments energètics, entre 30% i 35%, depenent de si són de gasolina o dièsels. Només els cotxes elèctrics o amb piles de combustible tindran rendiments de més del 50%, però això encara ens queda 5 o 10 anys lluny.
Avui a Catalunya l´energia la consumim amb la següent graella: un 37,7% l´apliquem al transport, un 34,2% a la indústria, un 13,3% a les cases, un 10,9% al sector serveis, i un 3,6% al sector primari. El total d´energia consumida a Catalunya és de 14,5 Mtep (milions de tones equivalents de petroli) i les projeccions de la conselleria apunten que arribarem als 25 Mtep a l´any 2015.
Cal actuar. Però, on? Ja dèiem diumenge passat que una part de l´augment del consum és degut al fet que en créixer l´economia es produeixen més béns, més productes, amb la qual cosa també es necessita més energia; un creixement racional necessitaria una mica menys d´energia que el creixement del PIB. I ja vàrem dir que aquest creixement en el consum d´energia ha estat el doble del creixement del PIB. També dèiem que el creixement ha comportat noves demandes de comfort en calefacció i aire condicionat. Però això no acaba d´explicar la forta desviació.
A la indústria ja fa molts anys que els nivells tecnològics ens han portat a emprar variadors de velocitat gairebé en tots els usos possibles, a fer controls de gairebé tots els processos. Qui no està en aquest nivell tecnològic no pot sobreviure i això porta alhora un bon control energètic. Estic segur que el descontrol no ve en aquest sector.
En canvi, on hem canviat en desmesura és en el transport. Les noves formes de vida ens han portat a treballar lluny d´on vivim, fent trasllats diaris al treball, i si abans era l´home qui feia això, avui és també la dona, sobretot a les comarques de Girona. Afegim-hi ara les noves modalitats de transport de mercaderies, de paquets petits, el boom del qual en té la culpa Internet; o el transport de grans mercaderies, que gairebé es fa només en camió, en lloc d´altres mitjans com el ferrocarril, o el vaixell.
Podem estar segurs que el fort increment del consum energètic és en el canvi de forma de vida. Un canvi de model que ens ha agafat sense haver fet els deures pertinents: no tenim els llocs de treball concentrats en grans polígons, amb la qual cosa tampoc és possible el transport públic per anar al treball. Mai hem tingut una bona xarxa logística amb el tren i no veig que fem gran cosa per haver-la. I és en la correcció del model esbiaixat on ha de començar el mateix Pla d´Energia. Una cosa que em sembla que fa el Pacte per la Competitivitat.
Paral·lelament al desenvolupament del Pacte i aquestes actuacions de polígons industrials que ens pot portar una feina de més de 10 anys, s´han de començar a aplicar mesures d´estalvi. Anar en tren costa 6 vegades menys energia que anar en un cotxe una persona. Ho hem de dir en veu alta, que tothom ho sàpiga, i hem de fomentar la freqüència de trens; el ferrocarril ha de ser la solució al transport. També calen polítiques de foment del cotxe compartit. A Califòrnia hi ha carrils especials per als cotxes que van amb més d´un passatger.
S´han de fomentar els cotxes que consumeixen menys (hi ha comunitats que rebaixen l´impost de matriculació del Prius), i s´han de fer públics els que tenen menys consum, com l´Audi A2, el Lupo, l´Smart, el Citroën C2 i C3,… cal fer pedagogia per aquí. Segur que totes aquestes activitats poden reduir notablement el consum de combustibles líquids, tot esperant tenir les xarxes de trens resoltes i a que les noves tecnologies resolguin l´ús de l´hidrogen.
Pel que fa a l´habitatge, sap greu que la major construcció d´habitatges de tota la història al nostre país hagi escapat a emprar mesures d´estalvi energètic. En l´habitatge es pot fer molt des del punt de vista energètic. Cal augmentar el gruix de l´aïllant que preveu la norma d´habitatge. Cal obligar a col·locar juntes a tots els tancaments i a fer-ne la revisió durant la inspecció d´habitabilitat. Cal obligar a posar parets ventilades a les cares sud i oest, així com en els teulats. Cal insistir a no escalfar amb electricitat, obligant a l´ús de plaques solars per a l´aigua calenta. Cal obligar a posar tanques exteriors, tendals o viseres per a la protecció de la radiació solar. Cal fomentar el disseny de ventilació creuada en els habitatges. I, sobretot, és l´hora de posar un fre a l´increment de consum domèstic d´electricitat aplicant trams de penalització com es fa amb l´aigua. Si no ho fem així, l´aire condicionat es menjarà tot l´estalvi possible.
Queda el sector serveis. En una part d´ells, en els hotels, encara es poden fer actuacions amb la cogeneració, generant aire condicionat. La mida dels hotels, però, hauria de créixer més.
L´estalvi d´energia no és només un aspecte tècnic. No és un problema exclusiu de la Conselleria d´Indústria ni de la d´Habitatge. També té a veure amb sincronitzar el nostre mode de viure amb els nous temps. I generar una altra cultura, la de l´estalvi.

  1. Altres vegades he comentat els teus articles i t’he fet avinent que les veritats a mitjes no són mitjes mentides, sino mentides, simplement. Els teus llargs articles potser impresionen a qui no coneix aquest mon del que parles per la profusió de dades i el corol·laris que n’extreus, pero a mi, de vegades hi ha afirmacions que no se si pensar que son fetes des de la ignorància o desde la pura tergiversació. El que tinc clar és quins interessos defenses quan afirmes que el descontrol no ve del sector industrial. Resulta que el transport i la indústria que "mosseguen" quasi per un igual el consum energètic, l’un te la culpa de tot i l’altre es tecnològicamet eficient. Home!, no fotem, que jo en veig moltes d’indiustries, de grans i petites i se quin pa hi dónen. Com es pot dir sense enrogir que a mes productes produïts, mes energia?. En tot cas serà més eficiència!. Potser no vas veure el documental sobre la minihidràlica de TV3? Resulta que les turbines estan completament absoletes i necessiten cabals incompatibles amb el cabal ecològic!
    Confons el nivell d’entropía (concepte termodinàmic) amb l’aplicació de la potència elèctrica, deus parlar d’oïdes.
    Tampoc es pot barrejar el 15% de rendiment fotovoltaic amb el rendiments de les térmiques, els cicles combinats o la cogeneració perque en el cas de la fotovoltaica la "ineficiència" no és a costa d’agreujar els problemens mediambinetals; es pot arribar al 18 o al 20% i punt, els fotons no contaminen, hi són igual tant si hi ha plaques com si no, mentre que les kilotones de CO2 i l’escalfament que produeixen les centrals de gas o, ja no diguem de fuel o carbó, agreujen els problemes sense aportar solucions. En fi, perquè seguir….Ja et vaig donar el meu nom i correu si tens alguna cosa a dir-hi, te’l repeteixo: somcans@interausa.com. Apa siau…
    josepselva

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!