10 de juny de 2005
Sense categoria
0 comentaris

Biel Jover i la solidaritat

Llegeixo amb sorpresa que el delegat territorial de Medi Ambient, Biel Jover, demana als municipis d´Osona, Ripollès, Garrotxa i Vall de Camprodon que siguin solidaris i acceptin la nova proposta d´interconnexió amb França passant per coll d´Ares. (…)

D´entrada una cosa hem guanyat. Accepta la interconnexió. Però em sorprèn que ell sigui el que demana solidaritat, quan això mateix podia haver fet quan es va començar el debat a l´Alt Empordà. Ens hauríem estalviat aixecar el territori en armes i hauríem estalviat el proper aixecament contra els parcs eòlics. Aquí sí que li desitjo sort. Però el que em sorprèn més de tot, i més amb el càrrec que té, és el seu desconeixement del territori. Perquè només aquest desconeixement li permet dir a les zones de muntanya que siguin solidàries per resoldre un projecte de l´Alt Empordà. No sé si he d´explicar-li que les zones de muntanya tenen molt difícil la seva supervivència. Els pagesos estan plegant i abandonant el territori i les indústries van marxar a la metròpoli quan l´aigua i l´energia que necessitaven els van portar allà. Només queda el turisme, que ven paisatge, com a últim recurs. Un paisatge ple de línies d´alta tensió per evacuar l´energia produïda per les centrals hidroelèctriques cap a la plana on és més fàcil viure econòmicament. És cert que hi ha una línia de connexió entre Vic i Baixàs. És una línia, la línia d´Abengoa diem al país, que es va fer l´any 1960. Expliquen que els que acabaven la línia es passejaven pel cim dels fils amb una bicicleta especial. Aquesta línia no va tenir en compte cap estudi d´impacte i la ferida que fa és important. La línia travessa dos PEIN, el de Puigsacalm-Bellmunt i el de l´Alta Garrotxa, travessa el coll entre la serra de Bellmunt i la de Curull, la serra de Santa Magdalena, la serra de Puig Estela, la collada de Capsacosta, la serra de Nevà, la carena fronterera pujant al Montfalgars, parteix l´alt Vallespir per la meitat, i talla el massís del Canigó a mitja altura, passant pel coll de Betera. En canvi, a l´Alt Empordà la línia només ha de creuar la carena fronterera per un coll. No és ni comparable. És un error pretendre fer una ferida més profunda en un traçat que té un solc greu pel fet que ja hi és. Entenc que no sàpiga de línies i de potències. Però si la discussió ha de ser l´ordenació del territori el que cal és posar sobre la taula totes les línies d´interconnexió, la potència de connexió que necessita la xarxa elèctrica i, a partir d´aquí establir què i on es connecta i què es desmantella. És molt més racional i ordenat establir una connexió a l´Empordà i una altra a Hernani, les potències de les quals siguin el 10% de la nostra demanda en els propers anys i desmantellar totes les altres línies que creuen la carena pirinenca i malmeten el territori. De les 7 línies que creuen en deixaríem només dues. I ara tenim una oportunitat per fer-ho aprofitant l´aportació d´energia al TAV i a l´Alt Empordà. No demani més solidaritat a les zones de muntanya. Ajudi-les que realment visquin del paisatge, fugint de la construcció. Li recomano que agafi l´helicòpter i segueixi les dues traces, la de Vic-Baixàs i la de Santa Llogaia-Baixàs. I si no vol fer-ho amb l´helicòpter per no gastar energia, faci-ho a peu, que és més agradable. Quan vulgui el convido a fer-ho.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!