Antoni Soy

Eunomia

20 de març de 2009
0 comentaris

L’empresa davant de la crisi

Aquest dissabte, 14 de març de 2009, el Dossier Econòmic m’ha publicat aquest article.


Estem davant d’una crisi molt profunda i important. Això ja ho sabem tots. Un cop passada la crisi, perquè un dia o un altre passarà, també sabem que continuarem en un mercat global, perquè això ja no té marxa enrere. Tanmateix, per molt de temps, s’haurà acabat la fase de sobre-financiació, de palanquejament fàcil, de les empreses i les famílies que hem viscut aquests darrers anys. La crisi que patim és, però, una crisi asimètrica, que afecta de forma diferent als sectors, als territoris i a les empreses. Per tant, cal reaccionar davant de la crisi a partir de les diferents circumstàncies concretes, depenen de com afecta la crisi a cada cas, que és clarament diferent. I tenint molt clar que ningú ens resoldrà els nostres problemes concrets i particulars, tot i que cal la col·laboració i el consens de tothom –empresaris, sindicats, administracions- per a lluitar contra i per a sortir de la crisi.

Davant d’aquesta situació, que poden fer les empreses concretes per enfrontar-se i intentar superar la crisi actual?. Primer de tot, caldrà solucionar els problemes més urgents, que per a la gran majoria d’empreses avui són el de la davallada de la demanda i el del finançament de les seves activitats quotidianes. I en aquest sentit han de treballar les empreses. Hauran d’ajustar la seva dimensió i la seva capacitat productiva, i buscar finançament a sota les pedres. Sens dubte, amb la necessària col·laboració del sistema financer i les administracions públiques.

Al mateix temps, però, han de tenir un projecte clar, una estratègia definida a mig i llarg termini, amb les seves corresponents missió, visió i els valors fonamentals de l’empresa. I ara és el moment de treballar per a consolidar l’empresa. En primer lloc, per augmentar la seva capitalització, els seus fons propis, per estar menys palanquejats i ser més solvents. Si és possible caldrà també transformar l’estructura de l’endeutament, del curt cap al llarg termini. És un moment important per a mantenir, i millorar si és possible, la imatge corporativa de l’empresa. De mantenir i millorar la qualitat i l’excel·lència en els productes, en els processos, en la gestió i en el conjunt de l’organització. De mantenir i atreure més talent i més creativitat. De tenir una orientació estratègica cap la formació, la innovació i la internacionalització. Tots aquests són els elements essencials que han d’assegurar la productivitat i la competitivitat futures de les empreses i del conjunt de l’economia. Aquests elements han d’estar en el nucli de l’estratègia de l’empresa i han d’estar presents com a elements fonamentals, i d’una forma transversal, a tots els nivells de l’empresa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!