4 de gener de 2013
Sense categoria
0 comentaris

Peatge a l?ombra: carreteres que no són gratuïtes

Avui s’inaugura finalment l’Eix Transversal desdoblat. Una carretera molt necessària per vertebrar el país i que té la virtut de trencar la radialitat que, també a Catalunya, tenen la majoria d’infraestructures. El projecte ja el va tenir sobre la taula la Generalitat republicana, i va ser la gran obra del pujolisme, que la va anar obrint per trams.

Quan la C-25 es va quedar petita, el tripartit va apostar per convertir-la en una autovia. I, per pagar el cost de l’obra, més de 700 milions d’euros, el Departament de Territori va optar per l’anomenat peatge a l’ombra, que implica tornar-ne més de 2.500. Durant 33 anys, Cedinsa cobrarà un cànon a la Generalitat per recuperar amb escreix la inversió que ha fet, i pagar el manteniment de la via.

El mètode s’ha popularitzat els últims anys a Catalunya. Permet finançar infraestructures sense pagar-les al comptat, i sense posar peatges directes als conductors. La concessionària que aconsegueix el contracte ha d’assumir el cost del projecte, i un cop la via s’obre al públic, passa a cobrar del govern.

Des que el 2007 es va estrenar el tram Puig-Reig Berga, de l’eix del Llobregat, el peatge a l’ombra s’ha fet servir, per exemple, a la C-17, entre Vic i Ripoll, a la C-14, entre Reus i Alcover, o a la C-35, entre Vidreres i Llagostera.

Per poder posar els diners sobre la taula per començar a treballar, normalment es tracta de constructures aliades amb entitats bancàries, que donen crèdit a canvi d’una part del pastís. Catalunya Caixa estava dins Cedinsa fins que en va haver de sortir per rebre diners del FROB.

El peatge a l’ombra pot semblar la quadratura del cercle, perquè algú construeix gratis, i després el ciutadà no paga per circular. Però a la llarga és una hipoteca. Els governs que es van succeint han de seguir pagant el cànon establert, i això resta possibilitats d’inversió en altres àmbits. Fins l’any 2040, la Generalitat pagarà més de 6.500 milions d’euros en concepte de peatges a l’ombra. Per cada cotxe que faci el recorregut de l’Eix Transversal de punta a punta, el govern català haurà de pagar més de 10 euros. Res surt gratis.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!