I et porta a ser un «idi?t?s»
La divisa del liberalisme podria ser l’afirmació de Bernard Mandeville: els vicis privats produeixen beneficis públics. No és la virtut sinó l’egoisme el motor del progrés.
Ser de dretes dèiem que volia dir considerar que l’ésser humà és dolent i que és la societat que ha de contenir aquesta maldat.
Ajuntem les dues propostes: l’ésser humà és irremeiablement egoista, però tenim el mecanisme social que contindrà aquesta maldat i que, fins i tot, farà que produeixi beneficis públics: és el mecanisme econòmic del mercat. El mercat fa que l’egoisme individual derivi en beneficis públics.
No és necessari transformar l’individu en una bona persona. Fins i tot, els liberals més fanàtics diuen que la bondat seria contraproduent per aquest progrés. Quan sou solidaris econòmicament esteu provocant una disfunció econòmica. NO se us acudeixi participar a la Marató de TV3, estaríeu agreujant i allargant la crisi econòmica.
Quan la humanitat no podia destruir el planeta, aquestes propostes podien ser simplement errònies, però no catastròfiques. Avui, tanmateix, els humans sí que podem destruir part de la vida en general (extinció de milions d’espècies) i en particular la vida humana sobre el planeta (segurament les formigues ens sobreviuran).
Arriscar-se a deixar avui el futur de la humanitat en mans d’un mecanisme ceg com el mercat no és racional. Aquestes teories liberals, com qualsevol teoria, poden ser falses. I aleshores, ens trobaríem en un vehicle descontrolat en un moment que estem a pocs metres d’un precipici. Si considerem un criteri de racionalitat que de les diverses propostes hem de considerar els pitjors resultats possibles i preveure els mecanisme per minimitzar-los. La teoria del mercat liberal no compleix aquest criteri.
Podríem entendre, en part, la construcció de la democràcia política i econòmica com el problema de construir un mecanisme social que sí compleix aquest criteri i que resol el conflicte entre el pensament de dretes i d’esquerres, el conflicte entre individu i societat, entre bondat i maldat de l’ésser humà.