SENSACIONS

de Joan Pont i Montaner

22 de febrer de 2016
0 comentaris

El canvi climàtic a Terrassa

El passat mes de desembre, l’alcalde de Terrassa publicava un article fent-se ressò de l’esforç que feia l’ajuntament, sota la seva direcció, en relació a la resposta de la ciutat en la reducció de l’escalfament global (altrament coneguda com la lluita contra el canvi climàtic).

L’escrit defensa el Pacte acordat a la Cimera de París (COP21), entre 195 països com un pas endavant per la millora del medi, per la sostenibilitat, el respecte al futur. L’article enfila un llista d’actuacions interessants fetes a la ciutat per reduir l’escalfament global.

Malgrat això, mentre llegia no deixava de pensar en la contradicció que representa la idea expressada i el fet de permetre que vulguin escalfar l’aire de l’exterior amb estufes situades a les terrasses escampades per tota la ciutat. És una contribució a l’escalfament global, no pas a la seva reducció. És un monumental error que l’ordenança que regula les terrasses permeti la instal·lació d’estufes al carrer.

També parla dels autobusos, de com han fet una aposta pels vehicles poc contaminants. Però astoratats  podem assistir a una batussa entre govern i oposició per veure quins autobusos comprem per renovar 15 autobusos de la flota: híbrids, elèctrics o diesel? I hi ha defensors per tot, des de qui creu que cal prioritzar la salut medioambiental fins qui creu que cal considerar sobretot criteris econòmics per decidir la compra. La FAV de Terrasssa, mentre tant, reclama un acord polític per tal que es renovi la malmesa i envellida flota d’autobusos.

Fa uns dies es donava a conèixer l’estalvi municipal en la factura elèctrica. Un estalvi de 308.000€, motivat per la millora de la gestió dels contractes i l’ús de les millores permeses pels canvis legislatius. L’ajuntament ha implantat un nou model de contractació a través d’un concurs públic, segmentant la contractació en paquets i accedint al ‘mercat indexat’, on el preu varia al llarg del dia en funció de l’oferta i la demanda. Fins ara, l’electricitat del Consistori es comprava a un preu fix per tot l’any i per qualsevol moment del dia. Un estalvi que aquest cop no és per la millora de l’eficiència o reducció del consum.

A més l’ajuntament ha donat especial importància a l’origen de l’energia i ha aconseguit que les tres empreses que han guanyat els deu lots trets a concurs garanteixi que, com a mínim, el 91% de l’energia subministrada provingui de fonts renovables.

Un altre dels elements que esmenta en relació al canvi climàtic és l’Anella Verda,  el projecte diu d’un cinturó d’espais agrícoles i forestals a preservar, a ordenar i també a aprofitar intel·ligentment a partir dels seus valors ecològics, socials, turístics i econòmics, cinturó situat entre la ciutat i els boscos de l’entorn. No em queda clar com aquest projecte d’ordenació d’uns entorns ja existents, d’uns boscos ja protegits pel planejament actual contribueix a la lluita contra el canvi climàtic. El pla urbanístic està encallat, però.

Dissabte 20 de febrer, quan ja acabava aquest apunt, el DdT i la Torre del Palau publiquen la notícia de l’acord PSC-CDC-C’s per  la compra de busos segons la proposta inicial de l’equip de govern, i un article del govern municipal carregant  contra el grup municipal ERC-MES, que m’ha semblat, sobretot, una justificació del gir a la dreta del PSC. Tot seguit hi ha hagut resposta per part Carme Labòria de MES.

Per acabar crec que les decisions del govern municipal han de tenir també un caràcter ideològic, no només tècnic i de bon gestor (que també) i en un govern comandat per un partit d’esquerres  hauria d’optar per la reducció de busos híbrids i elèctrics, sent coherents amb l’article del nostre alcalde, coherent amb el projecte Smart Energy de l’Unió Europea a Terrassa. Per començar, podem retirar les estufes del carrer, aquesta mesura no costa diners, i tinc la sensació que no buidarà les terrasses.

Terrassa, 22 de febrer de 2016

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!