A Salt, a les Bernardes, tenim ocasió de visitar una petita exposició sobre una marca de motos singular i ultra-local: Narcla. Entre 1953 i 1964, primer a Salt i després a Girona (al barri de Pedret, al peu de la pujada de Montjuïc), la companyia Industrias Narcla SL va construir motocicletes lleugeres de 125 cc i motor de dos temps que van ser molt apreciades i contribuiren a la motorització d’un país que de mica en mica anava superant la ressaca de la Guerra.
Narcla és un acrònim de les síl·labes inicials del nom i primer cognom Narcís Clarà i Aliu (Salt 1913-1958), fundador de la marca i geni de la delineació i la mecànica. Inicialment, el negoci es dedicà al construcció d’eines i maquinària per a la indústria tèxtil, i singularitats com ara una màquina de fer escombres de bruc o utillatge per a dentistes. Posteriorment es dirigí al sector de la moto. L’exposició mostra -en ben pocs metres quadrats- documentació personal, familiar i mercantil de Clarà i de la pròpia companyia, dibuixos tècnics i material de taller.
Les estrelles de la mostra, sens dubte, són les tres motos que s’hi presenten, de tres models diferents i totes sobre la mateixa base mecànica: motor monocilíndric, de dos temps i 125 cc, que partia d’un giny alemany DKW. La totalitat de la moto (xassís, fundició de peces, auxiliars… ) es duia a terme a la fàbrica gironina. L’any 1998 una moto Narcla va ser cedida al Museu d’Història de Girona com a exemple de producció industrial a la ciutat.
Actualment, una Narcla és una raresa motociclística. En queden poquíssims exemplars i qualsevol unitat que se’n pugui trobar un un vell garatge o en un graner cal que sigui salvada i se’n procedeixi a la restauració.
Queden pocs dies per visitar-la: s’acaba el dia 12 d’agost. Val la pena.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!