marginàlies

Jaume Mateu i Martí des dels marges atalaiats de l’illa, de les lletres i de les vides mòltes

15 de gener de 2013
0 comentaris

ONA MEDITERRÀNIA, HORA ZERO

Ahir dilluns, a Can Alcover-Espai de Cultura, ple a vessar, es va fer l’acte de presentació del projecte de ràdio Ona Mediterrània, impulsat per diferents persones amb la finalitat de crear una emissora d’àmbit mallorquí i en català. Hi participaran Ferran Gomila, president de l’Associació Voltor; Jaume Mateu, president de l’Obra Cultural Balear; Francesc Ribera “Titot”, de l’equip creador de la campanya; Tomeu Martí, coordinador de l’Obra Cultural Balear i vicepresident de l’Associació Voltor; i Toni Torrens, impulsor d’Ona Mediterrània. Torrens, a més, a finals dels anys vuitanta, va ser un dels puntals de Ràdio Mediterrània, projecte que no va reeixir per motius legals. Ona Mediterrània és impulsada per l’Associació Voltor, amb el suport de l’Obra Cultural Balear. 

 

 

Els impulsors parteixen del fet que, d’ençà del tancament de Som Ràdio, el 2003, i d’Ona Mallorca, el 2011, la majoria d’emissores de ràdio generalistes emeten en llengua castellana. En aquests moments, només IB3 compleix l’article 4 de l’Estatut d’Autonomia i la Llei de Normalització Lingüística, que obliguen a què la llengua catalana sigui l’habitual a les emissions de ràdio. A més, la pràctica totalitat d’emissores presenten l’actualitat pròpia i aliena des d’una perspectiva allunyada de l’imaginari col·lectiu mallorquí, de la seva cultura i idiosincràsia i, de manera especial, de la cura i defensa de la llengua pròpia. La majoria d’emissores de ràdio generalistes que emeten a Mallorca ho fan des d’una perspectiva absolutament provinciana, amb l’objectiu d’estendre i normalitzar aquest provincianisme acrític i submís.

Els que han engegat la campanya fan una crida a la societat civil activa i conscient. Pretenen crear una emissora de ràdio mallorquina i en català, capaç de dur la notícia des del lloc on es produeix fins a cada casa, sense intermediaris ni censures; capaç de crear un entreteniment vinculat a la realitat social i cultural de Mallorca; una emissora que no estigui sotmesa a cap altre interès que no sigui servir la informació i l’entreteniment des de la dignitat i no des del provincianisme. L’objectiu és esdevenir un mitjà de referència, defugir el resistencialisme i aspirar a esdevenir l’avantguarda comunicativa de Mallorca. És per això que posen en marxa una campanya de venda d’accions a 100 euros cada una. Les decisions sobre el caràcter i el desenvolupament de l’emissora les prendrà un consell rector format per una quinzena de persones del món de la cultura, la docència, l’art i la judicatura designades per l’OCB i per Voltor.

Podeu veure més informació i sentir les emissions en proves a: http://www.onamediterrania.cat/


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.