És tan precís -essent mestre i, en concret, alumnes de sisè de Primària- que se li hauria d’exigir que donàs el nom de l’escola i els dels nins per comprovar-ho, que no és gens de fiar, el conseller d’Educació, Cultura i Universitats de les Illes Balears. No li entra res, al conseller Bosch. Gairebé per aclamació (89%), els pares dels escolars de les Illes han escollit el català com a llengua del seu primer aprenentatge. Prova més fefaent i clara favorable a la nostra llengua no en trobarà enlloc més. I així i tot, no deixa de torturar els mestres, els escolars i els pares de l’escola pública, creant conflictes on no n’hi havia i atiant irresponsablement el foc de l’antimallorquinisme.
La insulafòbia de l’impresident Bauzá, entesa com a aversió a les propietats del nostre poble, ha penetrat ben endins dels seus consellers tot convertint el seu portaveu -presentat al començament del mandat com el més proper al regionalisme que de sempre ha imperat en el Partit Popular de les Illes- en el més avançat -i destructor- dels seus acòlits.
D’altra banda, en resposta a la massiva participació d’ahir a la convocatòria de la comunitat educativa de les Illes en defensa de l’educació pública, es limità a dir que la “respectava”, però que no pensava rectificar. Normal i evident, tenint en compte que només rectifiquen els savis.
Com més va, en veient el desgovern Bauzá i la seva determinació en implantar l’apartheid lingüístic, més fort ressona el vers de Joan Alcover del seu poema “El voltor de Miramar”: “no és bo per esser lliure qui a servitud s’avesa”.
I si enfocam directament la incapacitat bauzanenca a l’educació, veurem a les clares que d’aquestes retallades només en sortiran enzes.
El manifest de la “Plataforma de l’Embut. Per un ensenyament públic de qualitat” és aquest:
Entenem que l’ensenyament té com a objectiu primordial contribuir a la cohesió social i garantir la igualtat d’oportunitats. El sistema educatiu ha d’atendre a la diversitat i ha de treballar per compensar les diferències (socials, econòmiques, de provinença o de gènere) i per donar a tothom les mateixes oportunitats.
Per garantir això l’educació ha de ser pública, laica, gratuïta i de qualitat.
Mentrestant l’Estat Espanyol és a la coa de la inversió en educació dins el context europeu, i les Illes Balears encapçalen la llista de les comunitats de l’estat amb més abandonament escolar i amb un índex de fracàs escolar més alt. I tot i així, els nostres governants han optat per retallar encara més la inversió en educació.
És per avançar cap a una educació pública i de qualitat que exigim al Govern de les Illes Balears que:
1- Aturi totes les retallades que s’han fet fins ara i les que es tenen projectades en tots els àmbits que afecten el sistema educatiu arreu del territori (despeses de funcionament, infraestructures, personal docent i no docent, programes de reutilització de llibres,…)
2- Augmenti la inversió en educació pública, amb l’objectiu d’arribar al 7% del PIB, tal com recomanen els organismes internacionals, ajustant les inversions i els recursos destinats als centres públics a les necessitats socials i educatives concretes.
3- Fomenti la col·laboració de la Comunitat Educativa amb les administracions, es consulti i es defineixin les línies d’actuació de forma conjunta, abans de prendre qualsevol mesura de calat.
4- Posi en funcionament i/o recuperi iniciatives públiques de reforç a l’alumnat, tant en horari lectiu com no lectiu, (programes de suport a la immersió lingüística, programes EXIT, PROA…) i de suport a les entitats (de forma especial a les AMIPAS) que es fan càrrec de gestionar els serveis complementaris com el servei de menjador i el d’escola matinera.
5- Garanteixi una ràtio docents/alumnat i alumnat/aula adequada en tots els centres docents per fer possible una atenció de qualitat a totes les necessitats educatives de l‘alumnat.
6-Promogui una educació inclusiva i no segregadora en tots els àmbits, fent valer la llengua catalana com a llengua vehicular i com a eina d’integració.
7- Mantingui i creï places gratuïtes suficients en centres de gestió pública a l’etapa educativa de l’educació infantil de primer cicle (0-3) per garantir l’accés de tothom a aquests serveis.
8- Defensi la Universitat Pública gratuïta i de qualitat, que garanteixi l’accés a tota la societat i que faciliti la mobilitat amb unes dotacions de beques ajustades a les necessitats reals, conseqüència de la nostra insularitat.
9- Asseguri una gestió pública, democràtica, participativa i directa als centres educatius públics.
10.- Aposti per una educació en valors encaminada a la formació de ciutadans i ciutadanes autònoms, crítics i solidaris que superi una exclusiva concepció productiva i mercantilitzada de l’ensenyament.
La voluntat de millorar i avançar en la millor gestió de l’educació a les Illes Balears fa que ens adrecem a tota la comunitat educativa i a la resta de la societat civil de les Illes perquè s’impliquin en la defensa d’un millor model d’ensenyament públic.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!