marginàlies

Jaume Mateu i Martí des dels marges atalaiats de l’illa, de les lletres i de les vides mòltes

30 de juliol de 2010
0 comentaris

L’EFECTE MATEU

Tract el text “Fracàs i abandonament escolar a Espanya”, de Mariano Ferández Enguita, Luis Mena Martínez i Jaime Riviere Gómez, editat per la Fundació “laCaixa”. És una anàlisi que fa de mal llegir i no, precisament, per ser expositivament rocallosa (és d’una claror didàctica admirable), sinó per l’aspror de boca que et deixen certes dades estadístiques quan les has mastegades. I és en sentir l’esmussada que tornes caure en el compte que, per molt que es digui; per molt que, adesiara, el cretinisme polític s’ho posi a la boca,  encara no s’ha dit ben fort i des de tots els mitjans possibles que el fracàs i l’abandonament escolars esquifeixen la democràcia –i la llibertat en definitiva- perquè minva considerablement la dimensió cívica de les persones.

I la urticària esdevé insofrible quan t’enfrontes amb les dades referides a les Illes Balears i Pitiüses. Som líders en negror quant a la proporció d’alumnes amb algun retard acumulat en educació primària en arribar a l’ESO: el 23% dels alumnes. Som la cinquena comunitat quant al percentatge d’alumnes  que surten de l’ESO sense el títol de graduació; el 32,4%. I també lideram els pitjors percentatges quant a les taxes d’escolaritat neta entre els 16 i els 18 anys. Així, si a nivell estatal als 16 anys se situa en el 87,6%, a les Illes se situa en el 78,5%; als 17 anys, a l’estat el 75,7% i a l’arxipèlag el 61,1%; i als 18,  el 38% allà i el 29,9% aquí.

Són dades esgarrifoses que requereixen urgentment mà de metge. I la responsabilitat d’aquest estrepitós fiasco no és sols de l’alumne: és un naufragi col·lectiu. En aquesta societat nostra tan dinàmica i assentada sobre la informació i el coneixement, està més que demostrat que els qui aprofiten al màxim la seva formació, accedeixen a feines riques, en tots els sentits, i estan molt ben situats per seguir formant-se i millorar progressivament.

Contràriament, els que desaprofiten les etapes de formació, hauran de fer feina pobra i menys oportunitats tendran de seguir formant-se i millorar. És l’afecte Mateu, que desconeixia, extret de la paràbola dels talents relatada per l’evangelista: “Perquè qui té rebrà en abundància, i a qui no té li prendran el poc que té”. Qui prendrà llum, de na Pintora? L’estudi és consultable també al lloc http://obrasocial.lacaixa.es/ambitos/estudiossociales/volumenes10_ca.html#vol29.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.