Ha tingut un dia nefast que ha acabat a crits, pluja de renecs i alguna amenaça entre dents i expressions força atabalades amb els companys de feina. Com sempre que es baralla, en haver cessat l’excitació sent mal per tot, com si li haguessin donat calça d’arena. Arrossega els peus i el parpelleig, i just entrar a la sala es tira a la butaca que sols comparteix amb la cussa. En veure’l, l’animal s’adona que dur la bruta i frisa d’ajeure’s sobre la seva estora.
És incapaç de llegir, és clar, i d’entretenir-se amb res que no tingui forts components apaivagadors. Gairebé sense adonar-se és davant la torre de cedés i no s’entreté gaire a mirar quin escull: Cantates, de Georg Philipp Telemann. No li desplau gens, la tria atzarosa. I li basta sentir els primers compassos de “Seele, lerne dich erkennen!” per desitjar ser en Matthew Arnold Wilkins, l’autor del text de la cantata, de qui no en sap absolutament res; res de res. I de seguida es fa amb un plec i un bolígraf i juga a ser com ell reformant el sentit de les seves expressions, trencant les puntes dels mots, variant el curs de la sentimentalitat:
Per penetrar en la perfecció
de la naturalesa són massa
febles les mans de la saviesa.
I malgrat això, res no és aliè
ni al nostre enginy incansable
ni al nostre insaciable coneixement.
Res no desactiva el desig
d’abastar la carena de cims
de la nostra constitució humana
per tal de poder fer possible
allò que sembla impossible.
El fràgil plomatge de les aus
no els impedeix volar amunt
fins al cercle més alt del cel.
Així, la creativitat procura
la saviesa que imprimeix
solidesa al delit de l’home.
De la foscor més densa
hom n’és capaç de treure
l’espurna que ha d’encendre
l’ardor de les volences.
I així com un poll prova d’agitar
les seves ales tremoloses
per emular el vol dels adults,
la inquietud humana no cessa
d’anhelar més discerniment
i de fixar-se metes cada cop
més elevades, car l’orgull innat
s’incomoda davant les barreres
i es manté en vetlla permanent
per fer l’impossible possible.
Comptant que la nostra percepció
de les coses és noble però
imperfecta, alguns alimenten
l’esperança que és a través
de la mort, que la nit es converteix
en llum eterna, allò que era fragment
en conjunt inseparable
i el dubte en certesa perpètua.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!