LA PELL DE BRAU

Taller personal de J. Soler i Àlvarez

30 de març de 2007
1 comentari

INTERNACIONALITZAR LA NOSTRA CULTURA

Davant la potència cultural de la literatura anglosaxona, quaranta-quatre escriptors francesos han signat un manifest que certifiquen la mort de la franco-fonia. Segons els signants, tots els grans premis literaris d’aquesta temporada del Goncourt al de l’Acadèmia francesa i tota la resta, han estat atorgats a escriptors de fora de França. A més a més, entonen un mea culpa per haver-se enlluernat per una literatura metropolitana "sense cap altre objecte que ella mateixa" i per un "ús ingenu del llenguatge". Finalment, proposen una operació com la del boom de la literatura llatino-americana, deixant de postular un lligam entre nació i llengua.

En l’àmbit de la cultura a casa nostra continuem amb els mateixos fronts oberts amb què vam acabar l’any 2006 però, amb un equip nou al departament que ha de permetre poder jugar de manera més efectiva i eficient les cartes de què disposem. Per exemple, en un àmbit prou important com el del llibre fa poques setmanes es va presentar un estudi encarregat per l’Associació d’Editors en Llengua Catalana. Aquest estudi té la virtut d’aportar dades objectives sobre una situació que fins ara només era percebuda: els llibres en català es troben en desigualtat en els punts de venda.

Podem re-formular l’afirmació i dir que es perpetua la discriminació de llibre en català a les llibreries, on la seva presència (les cobertes exposades, un reclam comercial de gran impacte) és sempre inferior al 50%. L’estudi és interessant perquè aporta informació sobre el comportament dels diferents tipus de llibreries. A les llibreries tradicionals aquest percentatge és d’entre el 30 i el 40%, i es va reduint dràsticament quan s’analitza el que fan les grans superfícies (supermercats, establiments especialitzats, grans magatzems…), on s’arriba al 15%. Cal recordar que són aquests darrers els que concentren bona part del volum de vendes. El nou Conseller i el seu equip hauran de fer bones les expectatives creades i treballar de valent per poder capgirar la situació i donar més solidesa al mercat de la cultura en català.

A més a més, si afegim pressió a la situació de la nostra cultura a nivell Estatal, davant l’imminent tancament de les emissions de TV3 al País Valencià, la reducció de les mateixes a les Illes Balears, el Decret Llei de la 3a hora del castellà, la reducció de les emissions en català a TVE, el desprestigi Estatal de la literatura catalana, la situació política a la península i la tendència del lector autòcton a llegir en castellà, m’inclino a pensar que a més a més de consolidar i assegurar el futur de les llibreries petites que hi ha a tot el país, disposar d’empreses grans arrelades al territori i incidir en les dinàmiques comercials que s’apliquen a les grans superfícies, cal internacionalitzar la nostra cultura i guanyar un espai en el prestigiós mercat anglosaxó i germànic per assegurar-nos la pervivència i el crèdit necessaris per protegir la nostra llengua, cultura i nació.

  1. Fan un temps vaig escriure una sèrie d’articles que venen a explicar la mateixa idea que tu que s’anomenaven Curta Passejada per la Cultura Catalana, i que volia reflectir com veu l’FNAC (i totes les grans superfícies) la nostra cultura.
    De tota manera crec que molta gent s’ha adonat, ja, d’aquesta mancança i les diferents solucions (internacionalitzar, popularitzar, modernitzar, etc. ) fallen sempre al mateix punt. Per on comencem? Què necessitem? Que poca gent sembla que es plantegi.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!