SAMFAINA VALLESANA

Bloc d'en Sebastià Ribes i Garolera

15 d'octubre de 2014
0 comentaris

LA FMC QUESTIONADA ARRAN DEL CAS MERCURI

Ple de setembre: Entesa a vessar (VII)

Després de dues hores de ple, un cop fet el recés, es reprèn la sessió amb la moció presentada pel PP. És una d’aquelles propostes bàsiques, carregades de lògica, perquè milloren la gestió i són acceptades per a tothom. No caldria presentar-les a un Ple, tal com fa observar el Maties Serracant de l’Entesa per Sabadell. Concretament es demana que el pagament de la zona blava i els aparcaments subterranis es pugi fer per telèfon i així evitar desplaçaments i casos d’impagats. La moció és acceptada per unanimitat.

La següent és una atrevida proposta de l’Entesa, la qual demana suspendre temporalment la participació de l’Ajuntament a la (FMC) Federació de Municipis de Catalunya fins que no quedi aclarit l’afer de les retribucions anòmales, destapat pel cas Mercuri, que afecta a 44 alcaldes i alcaldesses.

La portaveu Virginia Domínguez explica com s’han conegut els pagaments irregulars en el si de la FMC, la qual, diu, ha manifestat una reacció tímida només cessant el secretari però sense abordar una investigació a fons dels fets. Recorda que la FMC se sosté amb fons públics i posa com a exemple la presència de Sabadell, que significa per aquest organisme un ingrés fix de 84.500 euros anuals. És doncs pel descrèdit de l’entitat que el seu grup fa la proposta.

Amb aquesta moció l’Entesa provoca una reacció poques vegades vista, tots els grups municipals es manifesten rotundament contra la moció. A l’uníson, els vaixells dels grups viren de cara el grup de l’Entesa i comencen a disparar.

Obre foc amb una extensa exposició el representant d’EUiA, Juan M. Mena, el qual amb un to contingut —és una de les poques ocasions, durant el mandat, que pot atacar les posicions de l’Entesa— reclama la necessitat d’un lloc des d’on defensar el municipalisme, i més ara, davant les propostes aclaparadores pel món local desenvolupades pel PP. Cal netejar la FMC però sense tancar-la, afirma (ningú ha parlat de tancar-la). I posa exemples de casos de corrupció on els fets no han significat suspendre les institucions, sigui a la Generalitat amb el cas Pujol o el nostre Ajuntament amb l’afer Bustos.

En general uns arguments plausibles acompanyats  d’uns exemples agafats amb pinces. Segueix una modesta tronada feta des d’ICV, llançada pel seu nou representant Aurelio Calvo. Amb arguments calcats d’EUiA, però de menor calibre, llança un tret fora de lloc al dir que ells balden per la fusió de les dues entitats municipalistes, FMC i ACM (Associació Catalana de Municipis), fer-ne una de nova i millorar-ne la transparència.

El PP ens il·lustra amb un tret de bengala, d’aquells que il·luminen a qui dispara, sobre la magnitud i objectius de la FMC. Una institució, diu, formada per 200 municipis associats, que representen el 91% de la població catalana, per a defensar-se davant de la Generalitat i l’Estat. Emulant la trajectòria dels seus antecessors, insisteix en la petició de diferenciar les persones de les institucions.

CiU per veu del seu representant, Antoni Font, estrena munició. Després d’apuntar al mateix blanc, diu no ser el moment de prescindir de la FMC quan l’autonomia municipal es veu amenaçada pel PP i afegeix altres reflexions: a la FMC si hi és o no si hi és, suspendre la nostra presència no té sentit ara que ja hem pagat la quota d’enguany (ens ha sortit el Sr. Esteve), en tot cas caldria qüestionar-ho en el moment d’actualitzar-la. I dos arguments més dins de l’espai de l’ètica: uns fets ocorreguts entre 2010 i 2011 no tenen que prejutjar el comportament de la FMC fins avui; al nou secretari de l’entitat, persona de prestigi, cal fer-li confiança.

Des del PSC el Ramon Burgués, intenta fer un embolcall amb trets per elevació. Justifica la postura en contra amb una defensa acèrrima a favor del municipalisme, concepció política que l’Entesa mai ha qüestionat. Defensa la feina feta per l’alcalde Salvador Esteve, president de l’ACM, i el Sr. Bustos per avançar en la confluència d’una sola organització (No passarà mai, perquè un del dos hauria de deixar la presidència… paraules de cara a la galeria). Acaba amb l’afirmació que deixar la FMC seria debilitar la capacitat de coordinació de l’Ajuntament i es faria un tort al municipalisme sinó pogués comptar amb la magnitud d’un municipi com Sabadell.

Els arguments del portaveu socialista són reforçats per la intervenció de l`artiller major, l’alcalde Juan Carlos Sánchez, abans del torn de rèplica. Insisteix en allò que fa dos anys repeteix: cal fer prevaldre la concepció jurídica de la innocència… per damunt de l’ètica política. Fa una lloança a la direcció feta pel Sr. Bustos en el sí la FMC, només comparable a l’època de l’alcalde de Girona, Joaquin Nadal, (Fuaaa!) i destaca la utilitat de l’entitat per l’Ajuntament de Sabadell i el municipalisme en general.

És evident, el vaixell de l’Entesa està tocat i la portaveu s’apressa a tapar les vies d’aigua. No ens sentim defensats per una entitat qüestionada per investigacions judicials, parlem de responsabilitats polítiques no jurídiques, afirma. No plantegem tancar la FMC, qui s’hi senti còmode pot seguir-hi, i continua, ja tenim altres institucions per a defensar els interessos locals com ara la Diputació i fins hi tot la Generalitat.

La nau de l’Entesa encanona a EUiA. Li diu que els exemples esmentats tenen trampa perquè les institucions públiques no tenen res a veure amb una entitat d’adscripció voluntària finançada amb diner públic on hi ha dubtes de la seva defensa de l’interès local. Seguidament vira cap a CiU i remarca la incoherència que a Sant Celoni, en una moció similar, han comptat amb el vot favorable de CiU i l’abstenció d’ICV-EUiA. Defensa que un vot des de Sabadell encara té més sentit per la responsabilitat implícita que tenim en el cas Mercuri. I apuntant al PSC fa observar que no es posa en qüestió el municipalisme sinó la dificultat de conèixer que ha passat des del 2004 a si de la FMC, perquè només es parla d’allò que està en via judicial, un període molt curt,  i no es fa res per a clarificar la resta.

A la rèplica les intervencions s’allarguen, algunes aconsegueixen bombeta vermella, i alhora es produeixen trets creuats. Per exemple la intervenció del representant d’EUiA contra l’alcalde on assegura que l’únic mèrit del Sr. Bustos ha estat tacar a la FMC per la seva forma de fer. ICV explica que han demanat al nou secretari de la FMC la investigació dels fets. CiU torna al camp ètic quan diu que un fets ocorreguts entre 2010 i 2011 no poden donar entendre que l’entitat és corrupta, seria estendre una falsa imatge i una desconfiança que no està bé ni és justa. I el portaveu del PSC en defensa del Bustos, matisa que la direcció de la FMC és col·legiada (Com? Així la implicació jurídica dels alcaldes és més profunda del què es diu) i ens recorda que les dietes s’aplicaven amb els mateixos criteris fets des dels ajuntaments (Foc enganyós perquè la finalitat no era la mateixa).

La ponent de la moció, Virginia Domínguez, insisteix estoicament. Fins que no s’arribi als fons de la investigació judicial sobre l’afer de les dietes, diu, nosaltres no volem formar part d’aquesta organització.

A la votació, els 24 vots en contra enfonsen formalment la proposta de l’Entesa per Sabadell.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!