Bé, amb el procés cap a la sobirania ben encarrilat, no serà ja el moment de començar a plantejar-nos què volem en la quotidianeïtat del dia a dia, una vegada tinguem l’estat propi?
Avui ens agradaria destacar dues característiques o virtuts que voldrem per al nostre país.
Estructura administrativa descentralitzada.
Participació ciutadania.
La primera, una descentralització real. Un territori en xarxa que faci que des de qualsevol indret de qualsevol vegueria, hom se senti recolzat per l’administració, i proper a les estructures de l’estat.
Hi ha dos models a seguir. Un que seria el francès, centralitzat, radial amb origen a París. I un segon model, l’alemany (o el suís), on les ciutats demogràficament importants esdevenen “capitals” parcials en algún aspecte. D’aquesta manera la riquesa pel factor seu d’un ministeri o d’una conselleria és repartit entre tot el territori. Recordem que a Alemanya, Berlín és la capital, però Hamburg, Frankfurt, Munich, Stuttgart són ciutats més especialitzades i igualment pròsperes i seus d’aconteixements automobilístics, editorials, esportius, portuaris, etc.
A Suïssa, Berna és la capital administrativa. Peró Basilea és la ciutat important quant a la indústria química- farmacèutica, Zurich ho és en referència als serveis financers, Ginebra és la capital diplomàtica, Lausanne és seu del COI i Luzern és una referència turística de la Suïssa central, juntament amb la propera Interlaken.
Entenem que aquest segon model de capil·laritat beneficia a més ciutadans, i evita aglomeracions demogràfiques excessives en uns pocs indrets.
Per imitar aquesta diversificació, proposem la següent territorialització:
6 vegueries: Girona, Barcelona, Tarragona, Lleida, Central Osona-Bages-Berguedà i Penedès.
2 regions autònomes: Val d’Aran , Terres de l’ Ebre.
Val d’Aran i Terres de l’Ebre, tindran un executiu propi, i un consell parlamentari. També seran representades en el Parlament Català, donat que no cadrà una segona cambra territorial , Senat, que serà substituïda per una Assemblea de Representants de la Ciutadania que explicarem més endavant.
Les capitals de cada vegueria seran seus de conselleries. Les ciutats demogràficament importants seran seu d’alguna direcció general. Per exemple:
Barcelona
Barcelona:
Banc Central Català
Parlament
Generalitat
Conselleria Esports
Conselleria de Cultura
Conselleria d’Afers Exteriors
Badalona:
Conselleria de Sanitat
Santa Coloma de Gramenet:
Direcció General de Migració i Afers Socials
Hospitalet de Llobregat:
Conselleria d’Interior
Mataró:
Direcció General de l’Habitatge
Direcció General de Telecomunicacions
Sabadell / Terrassa:
Direcció General Indústria Tèxtil
Direcció General Indústria Automobilística
Catalunya Central Bages-Osona
Manresa:
Conselleria Educació
Seu Assemblea Representants Ciutadania
Vic:
Conselleria Universitats i Recerca
Penedès
Vilafranca del Penedès:
Direcció General Alimentació
Vilanova i la Geltrú:
Direcció General Ports
Tarragona
Reus:
Direcció General Comerç
Tarragona:
Conselleria de Indústria
Lleida
Lleida:
Conselleria d’Agricultura
Conselleria de Medi Ambient
Girona
Girona:
Conselleria d’Economia i Hisenda
Conselleria de Turisme
Amb aquesta distribució s’aconsegueix apropar l’administració i l’efecte prosperitat de les seus públiques. Segons dades Idescat, la suma dels habitants d’aquestes ciutats 1,8Mbcn + 2,1Mcapitals = 3,9M. habitants propers i beneficiats de l’efecte capitalitat.
Una segona característica d’aquest nou estat hauria de ser la participació real i constant de la ciutadania en els afers públics. Tota la força de les associacións que teixeixen la societat civil, i tota l’energia transformadora d’aquests darrers anys representada (tot i que no és l’única) en l’ANC, hauria de ser aprofitada pel nou estat per tal de continuar “recolzant i controlant” la política.
Ja no pot ser que el ciutadà només voti cada quatre anys i prou. Proposem entre altres mesures que cada any, els ciutadans votin i avaluin els governants , municipals i nacionals, abans de les vacances parlamentàries d’estiu, per exemple durant un cap de setmana en el mes de juny.
Amb mitjans informàtics, aquesta votació/avaluació no ha de significar ni un sobrecost ni una dificultat.
Amb el compromís per part dels evaluats, regidors, alcalde ; consellers, president, de portar en seu municipal i parlamentària les inquietuds i les notes dels representats.
Aquesta Assemblea o Consell tindrà una composició semblant a la següent:
15% representació entitats culturals i artístiques: Omnium,Patronat Museus,Ateneus ; i sectorials: Associacions amics astronomia, gastronòmiques,geogràfiques/històriques.
15% representació entitats socials: Càritas, Banc dels Aliments, Creu Roja, Amnistia Internacional, IntermonOxfan, Defensor del Ciutadà, i entitats més territorials.
10% representació entitats esportives: Clubs, Associacions Esportives, Inef.
10 % representació sindical.
10% representació empresarial.
20% representació acadèmica: Universitats i Centres de Recerca.
20% representació ciutadana / institucional: Persones amb mèrits provats per voluntarietat, per experiència professional. Persones que han tingut càrrecs públics: exconsellers, exjutges.
Les persones i associacions que participen en aquesta institució no tindran una retribució salarial, i per tant el cost resultarà mínim.
S’ha d’ “oficialitzar” aquesta força i energia de la societat civil, i aquesta mostra d’institucions, associacions, i ciutadans, aquest “consell de cent” podria substituir la càmara alta territorial. Enlloc de Senat, Assemblea Civil.
Un parell d’opinions nostres per a l’endemà.