L’aeroport del Prat, la TAM, els castellers i un català emprenyat

Hem sabut avui que la companyia d’aviació brasilera TAM ha decidit oferir un vol per a connectar Barcelona amb São Paulo, la ciutat amb el mercat empresarial més gran de tota l’Amèrica Llatina, previst a partir de mitjans de l’any que ve. TAM es convertirá així en la segona companyia a oferir connexió transocànica directa desde Brasil amb l’aeroport del Prat, doncs actualment Singapore Airlines ja ofereix aquest servei.

Segons una nota de la firma que destaca El Periódico, “el vol directe a Barcelona respon a la demanda dels passatgers que viatgen a Espanya. TAM opera actualment vols directes de São Paulo a Madrid i l’arribada a la segona ciutat espanyola més gran permetrà que més passatgers visitin el nostre país” [el Brasil, s’entén].

Aprofito l’avinentesa per explicar que l’any passat un servidor va haver de posar-se en contacte amb els editors de la revista TAM NAS NUVENS, pertanyent a la TAM per un cas força injust d’utilització de la imatge de la “marca Catalunya” per a potenciar l’aeroport de Madrid.

El reportatge en questió,  anomenat “Coisa de Maluco” fou publicat al nº 70 de la revista, a l’octubre del 2013. I  mostra, al llarg de vàries pàgines (48 a 56), deu competicions curioses a diversos llocs del món (vejeu-ne en l’enllaç a continuació la página escanejada: TAM NAS NUVENS

Entre les competicions esmentades hi surtien els Castellers (pàg. 54), en cinquè lloc al reportatge (Castelo Humano – Espanha) i la revista ho aprofità per a promoure un paquet turístic de quatre nits en un hotel a Torrelaguna, als afores de Madrid, ciutat amb que la TAM té vol directe desde Brasil, com ja hem esmentat abans. Tot plegat per tan sols R$ 4.194,75!

Però aquesta grollera temptativa d’utilitzar els Castellers, que no cal dir, són una tradició típica catalana, per a potenciar la imatge de Madrid i d’Espanya, a més d’una tergiversació identitària, es tractava de propaganda enganyosa. Doncs, tot i no ser necessariament malientencionada (coses que passen quan no tens un estat propi), sí que feria els drets dels lectors/consumidors brasilers a una informació veritable i rigorosa.

La propaganda no duia en compte que els Castellers només es practiquen en determinada època de l’any (cosa que no avisava). I tampoc informava que tan sols es realitzen a Catalunya, d’on són un símbol identitari important.

Així, el desafortunat turista que comprés el paquet turístic ofertat, amb quatre nits a l’hotel de Torrelaguna i tingués la intenció de veure els castellers, si estigués amb sort i es trobés en l’època adequada, hauria de fer els 550 km d’anada i 550 km de tornada que separen l’hotel madrileny de Catalunya. Cosa que obviament és incompatible amb les bones pràctiques del turisme responsable.

En qualsevol cas, tot i sabent que tan sols la perspectiva del lucre financer deu haver estat el factor clau per a fer la companyia TAM decidir-se a apostar per l’aeroport de Barcelona, ens alegrem que hagin près una decisió en consonància amb les reivindicacions que un dia varem fer, com qui llença un missatge dins d’una ampolla, però amb una empipamenta de mil dimonis.

Felicitats TAM per la nova decisió. Rectificar és de sabis. Confiem que no se n’arrepentiran.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*