Ja fa molt de temps que esperàvem un treball com aquest: un disc on Josep Aparicio
Apa destapara el seu pot de les essències i es consagrara definitivament en la primera línia de l’escalafó cantador. De moment, ja s’ha fet mereixedor d’un dels
premis Ovidi Montllor 2011 en la modalitat de folk.
Fins a aquest
Cants i cants, Apa havia anat escampant generosament la seua portentosa vocalitat per diverses formacions —Alimara, El Poblet, Grup de Danses de Quart de Poblet, Jérez-Texas…—; inclús havia enregistrat un disc de cant valencià amb Josepa Blasco —
Cant d’estil (Valdisc, 1987)— i havia esbossat bona part de les inquietuds artístiques que ara es materialitzen definitivament en la seua estrena discogràfica amb La Beniterrània —
Sentiments (Cambra Récords, 2004)—.
Aquest disc, però, va molt més enllà de tots els tantejos precedents i
ens el presenta solt i exuberant, lliure de qualsevol lligadura i
compromés en cos i ànima a donar eixida a la seua impetuosa creativitat.
És tracta, doncs, d’un disc molt personal i visceral, on l’afortunada
companyia que l’acomboia —amb Ricardo Esteve al comandament i les
notables aportacions de Jesús Gimeno, César Giner, Diego López i Eduard
Navarro— es limita a perseguir-lo amollonant-ne el camí amb
intervencions que realcen el recorregut del protagonista sense
desviar-lo excessivament dels seus propòsits. I Apa s’hi mostra amb
totes les encarnacions que li coneixíem i altres que presumim
rigorosament inèdites: hi ha l’Apa de veu torrencial i prodigiosa,
repuntant els confins de la tessitura i desmentint les limitacions de la
capacitat pulmonar; l’Apa de gola oberta i aspra, que ens esvera amb
aquella barreja d’exhibició tècnica i profunditat expressiva on no
sabríem discernir si el que se’ns proposa és un explosió interpretativa o
una implosió sentimental; l’Apa heterodox i canalla que somriu
provocador mentre l’orquestra esclata en un inesperat episodi de swing
—“Helena”— o que s’enfila pels costers del pop en un dels moments més
sorprenents i brillants de la gravació —“No paren de mirar-nos”—; l’Apa
admirador de Vicent Torrent i Al Tall l’empremta dels quals hi compareix
com una tornada recurrent: “Coloma bruna”, “Helena” —amb el seu final
estrafent “Lladres”—, “Bolero de l’Alcúdia”; i l’Apa atret pel flamenc
que en busca els punts de tangència amb el cançoner valencià
capbussant-se en els territoris del fandango —l’extraordinària
“Malaguenya”, que augurem clàssic indiscutible del seu repertori i
moment culminant dels concerts—; però també hi ha un nou Apa matisat i
contingut, que explora racons insòlits de la seua expressivitat vocal
portada a la banda contrària del que ens acostuma, degotant tendresa i
fragilitat; un Apa que afina la seua vena poètica en dos textos
esplèndids: “Nit de lluna plena”, “No paren de mirar-nos”; o, en fí, un
Apa intuïtiu capaç de cantar Salvat Papasseit per seguidilles i jota
—“Caterineta”— o Lluís Guarner per granaïna —“Granaïna marinera”— sense
deixar de sonar natural, rabiosament genuí. Si amb tot això —i molt més
que no encertem a verbalitzar— no aconsegueix traspassar el cercle
d’iniciats, haurem de començar a mirar-nos el país amb uns ulls una mica
més espantats.
Caramella 25
Més:
MyspaceEntrevista de Paco Cerdà al diari
Levante (02/07/2011)
Article de Carles Gàmez al diari
El País (02/06/2011)
Crítica de Cándido Querol a la revista digital
B!ritmos (30/06/2011)