La caseta del plater

Cròniques musicals del país invisible

20 de març de 2009
Sense categoria
1 comentari

Llàgrimes per Bashung

La notícia no per esperada ha deixat de ser menys dolorosa: Alain Bashung, un dels grans, dels veritablement grans, va faltar dissabte passat.
La seua trajectòria ha estat un paradigma del que s’esdevé quan el talent i l’instint maduren apropiadament: des d’aquell disc senzill, ara tan cotitzat —Pourquoi rêvez-vous des États-Unis? (1966)—, on materialitzava la seua devoció per Gene Vincent, Buddy Holly, Elvis Presley i la resta dels peoners del rock’n’roll, la seua progressió artística ha estat implacable fins assolir el seu cim, justament, en els darrers tres discos d’estudi que ens ha lliurat: Fantaisie militaire (1998), considerat el millor disc francés dels darrers vint anys; el tenebrós, profund, colpidor —fins el punt de suscitar un gir en l’evolució estètica d’altre gran del pop francés, Dominique A.—, L’imprudence (2002); i l’absolutament addictiu Bleu Petróle (2008), absent en totes les llistes del millor de l’any passat publicades pels mitjans nacionals i estatals per a públic escarni dels seus anglofílics autors.
(continua)

En tots tres enregistraments, Bashung abandonava la seua devoció per les músiques populars nord-americanes —de les quals ens ha servit magnífics números de blues, country o folk així com solidíssimes versions de clàssics de l’alçada de “Hey Joe” , “She belongs to me” o “Suzanne”, per posar-ne tres excelsos exemples— i penetrava definitivament en l’univers interpretatiu de la Chanson, exhibint  el seu insultant domini de tots els recursos expressius del gènere: el semi-recitat parsimoniós, la dicció emfàtica i adolorida, les progressions solemnes, les estructures circulars amollonades per una endimoniada precisió prosòdica, l’equilibri entre implicació emocional i distançament cínic, etc.

S’ha dit que la seua veu, solemne i amarga, d’una elegància marcial, l’ubicava en un territori equidistant entre Léo Ferré i Serge Gainsbourg. Ara emprén el seu darrer “Voyage en solitaire” —premonitòriament manllevada de Gérard Manset per al darrer disc— i deixa aquest territori buit i desolat mentre les seues cançons hi ressonen amb la reverberació inhòspita de l’absència.

  1. Carat ! que aquestos dies no paren de morir-se la gent, la gent del ram. Quina putada noi, jo estava badant i d’ençà la primavera que tu ja ho vas anunciar… aquest Monsieur era un dels meus cantants secrets, el vaig veure Marsella , ja fa molts anys, llavors feia un rock molt particular, aquell dia em vaig comprar un abric gruixut de llana, de gitano marsellés, que encara porto de vegades, em recorda molt a ell. Jo diria que era més Gainsbourg, que Ferrer, potser més pel xan que posava i pel fumar… Ara ja no importa,m’agradava aquell passar seu per damunt de la melodia com dissimulant-la… ens queden les cançons, al capdavall hem sabut que lluitem per que mai més ens prenguin les paraules, les cançons, que diguè el mestre Vallverdú.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!