Francesc Vila i Femenia

Un saforenc a Barcelona

29 de gener de 2009
3 comentaris

“Si quiere hablar en catalán llame al 1004”

Les telefonades de les companyies de telefonia s’han convertit en un divertiment personal. He passat de la fustració, perquè no hi ha manera d’aconseguir que et facen les propostes comercials que tu no demanes en la teua llengua de client català, a la perplexitat més absoluta, pel gir que han agafat les situacions que es creen, que qualificaria de divertides i surrealistes, tot i que continuen sent indignants.

Segurament, estic en alguna llista no volguda de “client apte per comprar coses” o de “persona que contesta totes les enquestes”. I no em queixe per això, perquè m’agrada interactuar amb els comercials que vénen coses i m’agrada opinar a les enquestes de tota classe. Pense que, només d’aquesta menera, algun dia, tindran en compte la meua llengua, però, també, les meues opinions i les meues preferències. Ara, el món de les companyies telefòniques requereix una anàlisi exhaustiva i una denúncia pública.

D’entrada, no sé si és que estic al punt de mira o, més aviat, que aquestes disparen en grans quantitats a tot arreu i de manera indiscriminada per aconseguir que anem canviant d’operadora o de telèfon mòbil, que contractem una connexió ADSL més barata però de més qualitat, que ens donem d’alta als serveis amplis i diversos per un mòdic preu… El cas és que, des de fa unes setmanes, he atés moltes trucades d’aquestes sense passar del tema clau per mi i que expresse més o menys d’aquesta manera: “Per favor, em pot atendre en la meua llengua? Si em vol fer una proposta comercial i vol convéncer-me, m’agradaria que me la fera en català”.

Fins ara hi havia respostes per a tots els gustos. Per exemple, des de Tele2: “Un momento, un momento… No cuelgue, no cuelgue… Alguien habla catalán por aquí… Disculpe… Yo le entiendo, pero no lo hablo… Le llamo desde Málaga, soy estudiante y he estado en Barcelona muchas veces… Un momento, a ver si encuentro a alguien… No cuelgue por favor”. Pobre, no va trobar a ningú, però, al dia següent em van telefonar en català des de Tele2! I quasi em convenç. Bons preus, els de Tele2!

Fa pocs dies, però, he notat una altra política comunicativa davant d’aquesta demanda en les companyiaes més grans. Vull pensar que ha estat l’efecte de la queixa, de les demandes de tants i tans clients fustrats, perseverants i inconformistes. I és que des de Telefonica, després de la petició, ara et contesten: “Si quiere hablar en catalán llame al 1004, gracias”. Avui mateix també m’ha passat amb Orange: “Si quiere, le pueden atender en catalán en el 1414”. Així, literal, sense més.

El cas és que no deixen de ser ells els que et telefonen per vendre’t coses, són els comercials d’aquestes grans companyies els qui t’envaeixen l’auricular i el pabelló auditiu. No sóc jo qui telefona, són ells que volen vendre, però quan els demane que m’atenguen en català, automàticament, m’adrecen al telèfon d’atenció al client!? Ho trobe molt interessant, i continue indignat, com sempre.

  1. Jo, que no tinc ni de bon tros la paciència que tu demostres, vaig molt més directe a matar dos ocells d’un sol tret. He encunyat una frase feta, que és sempre la mateixa i que així ja em surt espontàniament: “Ofertes comercials, per escrit i en català”

  2. Algú sap si es pot fer algo per a que no em criden? Jo estic prou farta ja i és cada dia a qualsevol hora. Hi ha dies que fins i tot a les 10 de la nit m’han cridat.

    Com no sé què fer, vaig posant excuses: quan pregunten per mi els dic que no estic o alguna cosa així.  Però ja no sé què fer… no vull que em molesten més!!

    Per cert, xiquet, estàs incomplint el teu propòsit per al 2009, la setmana que ve et vull veure allí, eh?

  3. Totalment d’acord amb tu Francesc, hem de participar en totes les enquestes que es pot per fer present la nostra opinió i posicionament tant lingüístic com politic i cultural.

    Ara com ara és de les poques coses que funcionen.

Respon a Oriol Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!