Castell de somnis de Francesc Aguilar

//*// En l'era de la plaga dels set mil milions d'humans //*//

18 d'agost de 2014
0 comentaris

Berlin, viatge a la capital d’Europa (3/3). Arquitectura actual.

Partirem de la Postdamer Platz, que representa l’arquitectura de l’escenografia del Berlin capitalista més actual feta d’un cop però amb efectes de diversitat  i anacronismes (reconstruccions històriques intercalades). A partir del plan mestre de Renzo Piano per al Daimler-Benz Projekt, un curull d’arquitectes de prestigi internacional han conformat els espais al voltant d’aquesta plaça:

Pla edificatori i arquitectes per a sector de la Postdamer Platz
Pla edificatori i arquitectes per a sector de la Postdamer Platz

Per un costat l’edifici Potsdamer Platz Núm. 1 per Hans Kollhoff  d’aspecte neoyorquí sobri i monumental i en la mateixa vorera el edifici de Moneo (que sembla que mira discretament cap l’edifici proper de Mies). A l’altra cantonada de la Postdamer Strasse l’afilat angle de vidre de l’edifici de Renzo Piano Postdamer Platz Núm. 11 i la seva prolongació  per la Linkstrasse amb els animats edificis en repertori “High Tech” opulent de Richard Rogers, que conformen una part de les galeries Arkaden.

Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (1)
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (1)

Va coincidir la visita amb una manifestació pacifista contra els bombardejos de Gaza.

Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (2)
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (2)

 

Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (3) rellotge i semàfor que recorda el primer semàfor d'aquesta plaça desaparegut en la guerra.
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (3) rellotge i semàfor que recorda el primer semàfor d’aquesta plaça desaparegut en la guerra.
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (4)
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (4)
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (5) molta policia per protegir a les rodalies.
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (5) molta policia per protegir a les rodalies.
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (6). L'edifici de Renzo Piano participant en la manifestació.
Manifestació contra els bombardejos de Gaza a la Postdamer Platz (6). L’edifici de Renzo Piano participant en la manifestació.
Edificis de Richard Rogers a la Linkstrasse (1).
Edificis de Richard Rogers a la Linkstrasse (1).
Edificis de Richard Rogers a la Linkstrasse (2).
Edificis de Richard Rogers a la Linkstrasse (2).
Edifici de Renzo Piano des de la Linkstrasse.
Edifici de Renzo Piano des de la Linkstrasse.

L’impressionant Sony Center va ser concebut per Helmut Jahn amb pati interior cobert com a protagonista, la coordinació en la diversitat que domina les actuacions es mantéen aquest conjunt ciclopio i multitut de negocis li donen vida.

Sony Center amb la explèndida carpa al damunt. Davant, reproducció d'habitació d'hotel destruida durant la guerra.
Sony Center amb la explèndida carpa al damunt. Davant, reproducció d’habitació d’hotel destruida durant la guerra.
Gran pati del Sony Center.
Gran pati del Sony Center.

A continuació de la Postdamerplatz tenim el més dispers Kulturforum amb l’expressionista Berliner Philharmonie de Hans Scharoun o la clàssica com un temple grec Neue Nationalgalerie de Mies Van der Rohe, temple de acer i vidre, edificis tots dos dels any seixanta del segle XX.

Vista de l'accés a l'Postdamer Platz. Sony Center i edificis de Moneo en primer terme.
Vista de l’accés a l’Postdamer Platz. Sony Center i edificis de Moneo en primer terme.
Berliner Philharmonie , vista general.
Berliner Philharmonie , vista general.
Jardí de la Berliner Philharmonie.
Jardí de la Berliner Philharmonie.
Neue Nationalgalerie de Mies Van der Rohe. Accés principal.
Neue Nationalgalerie de Mies Van der Rohe. Accés principal.
Neue Nationalgalerie . Al fons St. Matthäus-Kirche.
Neue Nationalgalerie . Al fons St. Matthäus-Kirche.

Seguint el Landwehrkanal cap a l’exterior ens trobem el Bauhaus Archive Museum für Gestaltung Berlin (Bauhaus Archive Museu de Disseny a Berlín), d’escala molt més domèstica i amable que l’arquitectura anterior, amb passarel·la i rampes que t’introdueixen en l’edifici i que permeten fruir de la seva arquitectura abans d’entrar. Encàrregat a Walter Gropius per a Darmstadt els necessaris canvis els van portar a terme el seu antic col·lega Alex Cvijanovic, en unió amb el arquitecte berlinés Hans Bandel. Compte que tanquen els dimarts.

Bauhaus Archive Museum für Gestaltung Berlin.
Bauhaus Archive Museum für Gestaltung Berlin.
Bauhaus Archive Museum für Gestaltung Berlin des del canal.
Bauhaus Archive Museum für Gestaltung Berlin des del canal.

Un model curiós i bell d’arquitectura biònica-ergonòmica el tenim en el Science Center Medizintechnik Berlin, a mitat camí entre la Branderburger Tor i la Postdamer Platz en l’Eberstrasse.  El concepte de l’edifici i exposició interior comparteixen el tema, formes orgàniques i netes. Aquest és un projecte de Gnädinger Architekten.

Science Center Medizintechnik
Science Center Medizintechnik, accés.
Science Center Medizintechnik, vista general.
Science Center Medizintechnik, vista general.

 

Disseny biònic del vehicle del Science Center Medizintechnik.
Disseny biònic del vehicle del Science Center Medizintechnik.

Amb aquestes visites tanco el repàs al breu viatge a Berlin, la nostra capital europea. Bona arquitectura, no esperem que revolucionària.

Per finalitzar, The Wall de Roger Waters:
[vimeo 61949297 w=500 h=281]

Roger Waters – The Wall Live In San Francisco – The Final Cut from Eric Kliewer on Vimeo.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!