de l'Horta estant

Política lingüística. O tota política ho és?

Publicat el 19 de juny de 2012

Amstel: publicitat ofensiva

Una marca de cervesa edita un anunci en què ridiculitza un idioma, pel procediment de reduir-lo a la mera repetició d’una sola paraula. Amb això, dóna a entendre que l’idioma en qüestió és menyspreable i prescindible, però també -lògicament, perquè una llengua no és res sense els seus parlants- que els valencians som un pobres individus ximplots i ignorants, que a penes som capaços de repetir un sol vocable -això sí, amb diverses entonacions- com a forma de comunicar-nos. 
I això és gratuït. Sabeu per què? Molt fàcil, perquè l’anunci d’Amstel no ridiculitza els espanyols, sinó els valencians. Imagineu un anunci en què l’espanyol quedara reduït a una simple paraula, i els espanyols hi foren mostrats com uns personatges morònics a penes capaços de repetir un mot amb idiòtica persistència. Quant tardarien els mitjans de comunicació espanyols a esgarrar-se les vestidures? O potser -fins i tot- la fiscalia general a actuar-hi d’ofici, acusant de racisme l’empresa anunciadora?
Els insults als espanyols, o als seus símbols i himnes (per cert, els mateixos que feien somriure Franco: deu ser casualitat) són temes de tan indiscutible transcendencia, que poden ocupar hores de discussió en les corts, al mateix temps que l’estat s’enfonsa en la ruïna econòmica i el ridícul internacional. En canvi, insultar els valencians, o els catalans, els bascos o els gallecs és de bades. I si ens en queixem, ens diran que tenim la pell massa fina.
No és així -per contra- quan algun polític català deixa anar una afirmació que es pot entendre com a lesiva per a la dignitat dels andalusos. Llavors, es veu que cal retirar les afirmacions i demanar disculpes. Deu ser perquè els andalusos sí que són espanyols, mentre que a nosaltres ens consideren simples pagadors, sense dret a la ciutadania. Deu ser per això que a nosaltres no cal defensar-nos dels atacs racistes d’empreses impresentables. Com no cal defensar-nos de les propostes de boicot dels nostres productes, o de les campanyes sistemàtiques que ens insulten de maneres múltiples i imaginatives. 
Només els imbècils poden tolerar que els roben els diners al mateix temps que els ridiculitzen i els insulten de manera constant. Nosaltres ja hem començat a demostrar que no som tan imbècils com a ells els agradaria. Amb campanyes com la de #novullpagar, hem començat a recuperar la dignitat, enfrontant-nos amb potents empreses estretament lligades al poder polític. Reivindicar la dignitat davant d’una empresa cervesera és molt més fàcil. Només cal que deixem de comprar els seus productes, i que els ho fem saber ().

PS: L’empresa -a hores d’ara- ha retirat l’anunci i ha demanat disculpes. Això és una mostra de flexibilitat, digna d’agraïment. Tanmateix, continuen semblant-me molt preocupants dos coses: (1) la manca de sensibilitat que pot fer que una empresa valenciana de publicitat dissenye un anunci basat en el menyspreu d’una llengua (justament, la dels valencians), i (2) que la companyia que s’anuncia haja pogut considerar que es tractava d’una bona idea. Cap de les dos coses no s’hauria pogut produir -de cap manera- si els vexats hagueren estat els castellans, els anadalusos o els espanyols en general.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de General per ferran-suay | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent