SEXE i CIRCUMSTÀNCIES: JO

Pura Maria Garcia

Publicat el 31 d'agost de 2010

SOBRE L’AR-T


SOBRE
L?AR-T by Pura
María García


L?ART
és un espill distint, crivellat de formes, un trencar les
pupil·les i envoltar la mirada en l?ardor de la imatge, la
sorpresa de la textura, el ruixat de la metàfora.

A
l?ARTISTA, li van trobar en la seua soledat, sense protecció,
alçant el pal de la idea, amb el seu caminar més trist, amb les
mans amerades d?intenció.

Es
diu que van passar les llunes i els sols, oferint-li saliva perquè
cessara el moviment de les seues mans i els seus ulls. Conten que
tigres i rebomboris van intentar distraure-li del seu interés:
rodejar la bellesa amb les mans brollades dels seus sons. Recorden,
els carrers i els nou continents, que recolzava el cap i la
somnolència refusava tancar-li els ulls, per temor que la bellesa es
condemnara a no omplir de proeses l?esdevindre diari. Es diu, ho
fan les llengües de les serps sàvies, que en la panxa de la Terra,
l?artista digeria la visió del món en l?espill bell.

Així
era en els dies en què les boques encara eren brolladors.

Així
haguera de ser hui, quan els núvols són infèrtils atuells.

Així
hauria de succeir fins que la gran nit succeïsca: l?ART ha
de ser una malària bona, un muscle per al buit dels caps, un tragí
incessant de l?emoció de l?ànima, l’ombra de la LLUM,
l’amagatall perenne de tots els ARTISTES.


 



  1. Amiga
    Pura, es parla de formes estables de l’existència de l’art històricament
    constituïdes: arquitectura, art aplicat i decoratiu, pintura, escultura,
    gravat, música, dansa, literatura, teatre i cine. Les causes que en última
    instància, han determinat l’aparició i el desenrotllament de les arts en el
    transcurs de la vida humana han sigut la diversitat de processos i fenòmens del
    món real i les diferències de procediments i objectius vinculats al reflex
    estètic de la realitat i a la transformació de la mateixa. Les particularitats
    d’eixes arts estan determinades pel que tenen d’específic els objectes, el
    reflexe dels quals és l’art, pels procediments que s’empren per a la
    reproducció de la realitat, pels objectius artístics que s’establixen i pels
    recursos materials de que es tira mà per a crear la imatge artística. En
    literatura, per exemple, la reproducció estètica del món es du a terme per
    mitjà de la paraula; en pintura, per mitjà de les imatges visualment
    perceptibles de la riquesa cromàtica del món; en música, a través dels tons
    musicals; en teatre i cine, per mitjà de la plasmació dels actes dels
    personatges i dels conflictes dramàtics que figuren en la seua
    base, i això per l’actuació de persones vives, els actors. La
    particularitat fonamental de l’arquitectura i de l’art aplicat i decoratiu
    radica en la unitat que formen en les seues obres els principis utilitaris i
    els estètics. En la teoria i en la pràctica, es coneixen classificacions
    diferents de les arts. No obstant això, totes elles són convencionals. En el
    fet artístic, posseïx gran importancia la interconexió de les diferents arts,
    la seua simbiosi i la seua síntesi.
     Tot i això, la idea que sovint es transmet de
    l’art és un pur principi d’estètica idealista presentat en contraposició a l’exigència
    realista de què l’art posseïsca un contingut ideològic i un esperit de convulsió
    social. I ahí les fonts teòriques es remunten a la tesi de Kant sobre el
    desinterés del juí estètic pel pràctic, idea que aconseguix la seua màxima
    difusió en els segles XIX-XX, quan els estetes burgesos, en lluita contra el
    realisme, advoquen decididament pel «caràcter de fi en si mateix» intrínsec a
    l’art, pel seu «caràcter absolut», pretenent que l’art està només al servici
    del pur gaudiment estètic. La negació del significat cognoscitiu de l’art, del seu
    valor ideològic i educatiu, així com de la seua dependència respecte a les
    necessitats pràctiques de l’època, porta inevitablement a afirmar la
    «llibertat» de l’artista enfront de la societat, la seua irresponsabilitat
    total davant del fet social, és a dir, porta a l’individualisme extrem i amb
    aquest concepte de «art pur», sobre un imaginari apoliticisme, l’art burgés
    encobrix sovint una orientació reaccionària d’ésser diletant més enllà
    del  be i del mal, que és el perill i
    sovint la missèria de l’artista.
    Ahí tens, puix, una altra vessant d l’arte, més enllà de la poesia que tú tan magistralment exposes.
    Una sallutaci´´o. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de DIARI SECRET per evasex | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent