“Made in Spain” (Article de l’Avui)

El ministre espanyol d’Indústria, Miguel Sebastián, ha proposat aquesta setmana la seva solució màgica per a l’atur: consumir made in Spain, substituint productes importats per productes espanyols. Aquesta solució només serveix per sortir del pas.

En el context de crisi greu actual, el recurs al proteccionisme
(encara que sigui encobert, utilitzant una campanya propagandística) és
molt perillós. Precisament una de les respostes equivocades a la crisi
del 29 va ser el proteccionisme extrem i les anomenades polítiques
“d’empobriment del veí”. Aquelles guerres comercials només van servir
per enfonsar encara més l’economia mundial en la depressió. Però, a
més, com recordava fa poc en un article Xavier Sala i Martín, el
problema de l’economia espanyola és de productivitat i competitivitat
empresarial. I és aquí on cal incidir. Els consumidors compraran els
productes per la seva relació qualitat-preu i no pel seu origen.

El creixement dels darrers anys al conjunt de l’Estat i també a
Catalunya s’ha basat en el boom de la construcció i en la
disponibilitat de mà d’obra barata. Però, tot i així, a Catalunya hi ha
hagut moltes empreses que han fet esforços notables en innovació i que
han aconseguit internacionalitzar-se amb èxit.

Així, si l’any 1995 només un 23% de la facturació de les empreses
catalanes es venia a la resta del món i un 42% anava a parar a la resta
de l’Estat, l’any 2006 les vendes a la resta del món superaven ja el
31% de la facturació i les vendes a la resta de l’Estat s’havien reduït
a un 34,5% del total. Quan l’economia mundial comenci a recuperar-se, són aquestes empreses internacionalitzades les que impulsaran de nou el creixement.

Article publicat al diari Avui, el dissabte 24 de gener de 2009.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *