Microsoft i Google es disputen el monopoli d?internet

L’oferta de Microsoft per tal de comprar Yahoo! per més de 30 mil milions d’euros no és una transacció més al món de les tecnologies de la informació, és un moviment de mercat que pot afectar tots els usuaris d’internet encara que no reeixeixi. Allò que hi ha en joc és quina empresa domina la xarxa: Microsoft o Google i cap de les dues opcions no és gaire bona.

Actualment l’empresa més forta de la xarxa és Google i no només pel cercador, sinó també pels serveis que ofereix com el correu electrònic, el programa lector d’RSS, les estadístiques web, els blocs, la cerca d’escriptori, la cartografia digital i, sobretot, la publicitat a internet. Google doncs, es queda amb la major part del pastís més suculent d’internet: la publicitat en línia, que el 2007 va generar uns 40 mil milions de dòlars de beneficis i el 2010 és previst que hagi duplicat aquesta xifra. Però la carta que fa servir Google per tal d’aconseguir aquests beneficis milionaris és la publicitat personalitzada, contextualitzada. Quan llegiu un correu electrònic al Gmail la publicitat que hi hagi al marge està relacionada amb el correu que us han enviat. Amb els blocs i les pàgines web, passa el mateix. Els programes de Google analitzen la pàgina que es mostra per tal de decidir, en funció d’això, la publicitat que hi inclouran. Per això Google té accés a milions de correus electrònics i preferències de cerca personals que ajuden a fer la publicitat més efectiva.

Doncs bé, Microsoft aspira ampliar el negoci de programari que l’ha fet mundialment famosa i a competir amb Google en el camp de la publicitat en línia, per això ha comprat empreses especialitzades en publicitat en línia, però tot i l’èxit assolit amb programes com el Messenger, encara no pot arribar a ser un competidor de nivell per a Google. En un intent desesperat per tal d’entrar en força amb aquest món Microsoft ha fet una oferta de compra a l’única empresa capaç de jugar al mateix camp que Google: Yahoo!, que últimament, ha reforçat la recerca en el camp de la publicitat en línia. I dic desesperat perquè Microsoft podria, fins i tot, demanar el seu primer crèdit per tal de pagar l’operació. Yahoo! però, no passa pel seu millor moment i els seus beneficis són menors dels que preveien els seus directius. Fins i tot ha anunciat que aquest mes despatxaria 1.000 treballadors. És per això, precisament, que s’ha convertit en una presa fàcil per a Microsoft.

Google ha sabut captar l’amenaça i intenta, per la seva banda, posar-se Yahoo! al seu favor i impedir que prosperi l’oferta de Microsoft. Sigui com sigui, Yahoo! acabarà sota l’òrbita d’una de les dues empreses i els internautes hi perdrem: els diners que es mouen a la xarxa es concentraran en menys mans, s’afavoriran els monopolis i la privacitat continuarà perdent terreny en favor de la publicitat. Davant d’aquest panorama queden poques opcions de resistència que no busquin negoci i benefici. Els promotors de la Wikipedia, amb una filosofia molt diferent, poden ser una opció amb el nou cercador Wikia Search, però caldrà veure si és prou eficaç i, també, si conservaran la voluntat d’afavorir el coneixement lliure i l’ús sense fronteres d’internet.

Article publicat al setmanari Directa.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *