A tall d'invocació

blog d'Enric Balaguer

27 de setembre de 2007
Sense categoria
0 comentaris

“El milacre d’estar vius” (a propòsit de “Los testigos” d’André Techiné)

Manu, un jove simpàtic, arriba a París. Som als anys vuitanta. Li agraden els homes i té una gran disposició al gaudi. En poc temps farà unes amistats decisives i acabarà arrabassat per la sida. En esquema, aquesta és la història de la pel·lícula d’André Techiné Los testigos.

      El que atrau de Techiné és la forma de tractar l’eros, situat-lo en un context actual,  sense perdre la força indescriptible de poesia i de misteri que l’acompanya. I això és el que ocorre en pel·lícules anteriors com ara Juncos silvestres o Alice et Martin. Situar-lo en el món dels nostres dies vol dir acompanyar-lo amb una sexualitat (de vegades, exasperant), vorejar-lo de superficialitat (consumisme),  donar-li un caràcter efímer (perquè tot va amb molta rapidesa),  amb contradiccions, etc. En la vida actual, sembla que no hi ha res compacte i tot siga espasmòdic.

 

     Techiné sap, a més, crear una atmosfera sensual amb l’ajut d’un ambient multi racial (un toc àrab decisiu) i molt mediterrani,  i amb uns personatges predisposats a allò que en francés se’n diu:  la joie de vivre. L’eros ve acompanyat d’un revoltí d’incertesa i d’inquietud, però també de plenitud i de profunditat. És l’expansió de l’ànima. Per això la pèrdua esdevé insuportable i, tanmateix, cadascun dels personatges la portarà d’una manera, d’ací el plural del títol: els testimonis. En el cas de la protagonista, la forma de metabolitzar-la serà a través de l’escriptura. Tots els personatges, però, han pres consciència d’un fet cabdal: "el milacre d’estar vius".

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!