S’acaba de traduir al català una obra de John Berger, Maneres de mirar, un conjunt de diversos assajos que comente sovint en els meus textos de La vulgaritat i altres tribulacions dels nostres dies. Entre d’altres temes, l’autor hi fa una anàlisi minuciosa de la publicitat. A l’assaig número set del llibre, en concret, n’és un dels més espectaculars. Es tracta d’un llibre concebut a través d’imatges i el segon assaig és només amb reproduccions gràfiques. Però tornant a l’assaig número set, Berger destaca com la publicitat proposa a cadascú de nosaltres que transformem les nostres vides comprant alguna cosa més. Atés un món de publicitat que ens recorda no les qualitats dels productes sinó que apel•la al nostres desitjos profunds de pertànyer a determinats grups socials, a posseir atributs, a fer nostres certs estils de vida. (n’hi ha més)
La publicitat eleva el consum a un substitut de la democràcia. L’elecció d’allò que un menja (o vesteix, o condueix) ocupa el lloc de l’elecció política significativa. La publicitat ajuda a emmascarar i compensar tots els trets antidemocràtics de la societat. I emmascara també allò que ocorre en la resta del món.
John Berger, Maneres de mirar
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!