Emigdi Subirats i Sebastià

Lletres ebrenques

12 d'agost de 2022

Petjades per la Palmavera (1)

La nostra estada anual a la Barceloneta sarda ja s’ha convertit en una mena de ritual familiar dels darrers estius. Com cada any aniré anotant tota la nostra activitat social que ens fa desvetllar tota mena de sentiments. Val a dir que és el quart diari en línia que seguiré, després de «Per una suite algueresa» (del 2018, per al qual vaig agafar el nom d’un poema de Salvador Espriu), Siutat mia (del 2019, en el qual vaig fer ús d’un vers de Rafael Sari) i «Lo tou cor atzur» (aquest cop un vers d’Antoni Canu). Nosaltres preparem a consciència el viatge, a la vegada que hi ha uns quants amics, membres d’associacions de promoció de l’alguerès, que ens esperen, ja que hem aconseguit bastir uns lligams molt ferms.
Aquest cop temíem les vagues dels treballadors de Ryan air, totalment justes a causa de llur precària situació laboral. Nogensmenys, no hi ha hagut ni tan sols endarreriment del vol, i vam poder fer el nostre trajecte sense cap mena de problema.
Temps d’aterrar, mentre baixàvem les escales de l’avió, van vindre’m en ment les primeres estrofes que entona la Marina Rossell de la mítica poesia que el cantor de Sinera (el més grans dels poetes catalans de la passada centúria) va dedicar emotivament a l’Alguer: Estimat Rosselló, si volies venir, amb la barca del temps amb el vent de llevant a l’Alguer.
De seguida vam entrar dintre del recinte de l’aeroport, i vam reviure la trista realitat: la desnaturalització lingüística. Com a prova més palpable, enguany al bell mig de l’edifici hi havia una bella exposició sobre el període del megalític a Sardenya, les explicacions de la qual es troben a dos cares en italià i anglès. Els capitosts de l’exposició han arraconat l’alguerès i les llengües sardes (sard, sassarès, logudorès). De fet, ni tant sols van pensar que aquestes llengües eren dignes de ser exposades!
Vam tindre un problema a l’hora d’agafar l’autobús car se’ns demanava que portéssim mascareta FP2, mentre que nosaltres únicament disposàvem de les clíniques, i no van deixar-nos pujar. Vam haver d’agafar un taxi que va portar-nos a l’hostal Picolo Catalunya on ens hostatgem aquest any.

De seguida, vam anar a prendre el vi escumós habitual al bar llibreria El Cyrano, un indret que ens encanta per la combinació ideal de local: un bon refrigeri envoltats de bona lletra. Va tornar a passar per la terrassa del bar un xic senegalès al qual li comprem cada any algun producte, a la vegada que ens explica la seua mateixa història familiar. Aquests drames humans estan a l’orde del dia. Després va anar a dinar al mercat comunal. Hem complert la tradició que vam endegar amb el malaguanyat amic Antoni Canelles, que ens va deixar de manera prematura. Era tot un entusiasta del fet alguerès, que mantenia relacions amb associacions d’arreu dels Països Catalans, la més especial per a ell era el Tempir d’Elx.

Vam gaudir d’un àpat molt nodrit a base de peix: musclos, calamars I una graellada amb moixarra, sèpia i gamba. Realment extraordinari, les menjades al mercat són tota una altra història que ajunta romanticisme i bona teca, la tradició dels mercats mediterranis és veritablement romàntica.
Vam encertar el dia d’arribada ja que hi ha un vespre carregat de bona literatura. Llàstima que ens coincideix horari de dos actes. Hi havia prevista la presentació de poemes de Ciro Fadda, un històric músic alguerès que va traspassar a principis d’any després d’haver deixat una llarga petjada en l’àmbit musical i folklòric. Just mitja hora després hi havia previst que comencés «La nit dels poetes». Endegarem la nostra estada algueresa de la millor manera, amb la meua participació personal en un certamen que ja és tradicional que se celebri aquí a la ciutat. Tot un goig, tota una il·lusió. Allí ens trobarem molt bons i admirats amics com l’Antonello Colledanchise i l’Antoni Canu. De ben segur, que serà una nit per a la remembrança!