La síndrome de Stendhal

Crònica cultural barcelonina i altres reflexions

K. L. Reich: home vs. camp

Títol: K. L. Reich: home vs. camp
Autor: adaptació de la novel·la K. L. Reich, de Joaquim Amat-Piniella
Direcció i dramatúrgia: Ivan Padilla
Intèrprets: Ivan Padilla, Dani Ledesma, Àlex Guix, Laia Oliveras, Ferran Barrios
Lloc: El Born Centre Cultural
Data: 1 d’octubre

És un goig per als barcelonins que hagi obert un nou centre cultural tan atractiu com El Born CC. Sota la direcció de l’infatigable i cultíssim Quim Torra, està vist que ens depara un seguit de sorpreses que ens desvetllaran molts autors, obres i històries de la nostra cultura que ens deixaran bocabadats. Ja durant el setembre vam poder veure L’auca del Born, escrita per Jordi Casanovas, que narrava una història d’amor enmig de la Guerra de Successió. Per celebrar el centenari del naixement d’Amat-Piniella, vam poder assistir a la versió dramatitzada de la seva obra més famosa, K. L. Reich. Amat-Piniella és un de tants autors catalans semioblidats, dels que a Torra li agrada desenterrar, cosa que ja ha fet a bastament amb la labor incansable com a editor de A Contravent.

El Born CC, a banda de dues sales d’exposició -la Villarroel i la Casanova, les quals encara no he visitat-, té un teatre-auditori espaiós on es poden fer múltiples activitats: la sala Moragues, que és on es va representar aquesta obra. Va ser una sorpresa ben agradable retrobar dos dels actors que havia vist fent Oceà d’Alessandro Baricco el mes d’agost al Versus Teatre: Ivan Padilla i Dani Ledesma. Padilla novament, aquí signa la direcció i la dramatúrgia de l’obra. És un talent que cal no desaprofitar.

K. L. Reich, que vol dir “Konzentrations Lager Reich”, era el segell que duien estampats tots els materials existents en un camp nazi. Com molts d’altres testimonis que ens han arribat, relata l’estada de tres catalans republicans deportats a Mauthausen. L’escenografia és minsa, però explícita: està presidida pels filats electrificats del camp. La música del piano acompanya força trossos de la història, i l’actriu fa diversos papers: des d’una cantant fins a un guarda de les SS que etziba ordres i tortura sense compassió els presoners. El muntatge que hem pogut veure al Born CC està fet amb molt bon gust; malgrat que les paraules són més que dures, no s’hi veu cap escena d’aquelles horripilants que estem cansats de veure a la televisió com ara l’amuntegament de cossos inerts o les tortures incessants. Els presoners viuen amb l’esperança de poder tornar a Catalunya algun dia.

No sabria dir si aquest muntatge fa justícia a l’obra d’Amat-Piniella, perquè lamentablement, he de dir que encara no l’he llegida, però ho faré ben aviat. Enguany, pel seu centenari, Club Editor ha publicat una novel·la inèdita de l’autor: La clau de volta. Tant aquesta com K. L. Reich es poden adquirir a la llibreria del Born. Em sembla que hi veurem coses meravelloses.

Web de Joaquim Amat-Piniella

Centenari Joaquim Amat-Piniella

Publicat dins de Teatre | Deixa un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.