TRAFICANTS D’ESCLAUS A CATALUNYA, Traficants catalans 2/3

Deixa un comentari

Els catalans no van poder traficar amb esclaus a Amèrica fins que Carles III -al segle XVIII- va obrir els ports catalans, però després algunes famílies s’hi van dedicar fins a fer grans fortunes. Famílies que van aprendre molt bé l’ofici, entre el 1816 i el 1819, el 76% dels esclaus arribats a l’Havana  ho van fer a bord d’embarcacions catalanes, comerç que es va incrementar a partir de la prohibició anglesa del tràfic (1820). Els vaixells sortien de Cuba carregats amb sucre rumb a Barcelona, on es carregaven amb aiguardent, armes de foc, etc. rumb a l’Àfrica. Allí carregaven els negres ja triats pels agents «comercials» contractats i tornaven a Cuba, on els venien al mercat. Aquesta és una part tèrbola i fosca de la nostra història que, en bona mesura, va permetre la industrialització de Catalunya el segle XIX.

Al port de Barcelona s’aixeca un monument en honor de Antonio Lopez y Lopez, marqués de Comillas, qui va fer fortuna amb el tràfic d’esclaus a les Antilles. La seva filla es va casar amb Eusebi Guell -mecenes d’Antoni Gaudi- el qual havia heretat una considerable fortuna de part del seu pare Joan Guell i Ferrer (1800-1872), enriquit, també, com negrer.

Joan Güell, avantpassat del marqués de Gelida i comte de Guell, va néixer a Torredembarra. El 1818 marxà a Cuba. El 1835 va tornar a Barcelona per a invertir la seva fortuna. El 1839 va fundar La Barcelonesa, foneria de ferro dedicada a la construcció de maquinària tèxtil que posteriorment s’integrà a La Maquinista Terrestre i Marítima. El 1840 creava a Sants la fàbrica coneguda com a Vapor Vell, dedicada a la fabricació de vellut, pana i cotó,  que esdevindria una de les més importants del país. Va ser, també, el fundador de la patronal catalana Foment.

La relació de catalans traficants d’esclaus és llarga: Josep Xifré, el propietari de la fàbrica de cigars Pertegaz i primer president de la Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Barcelona “La Caixa”. Miquel Biada i Bunyol, conegut per ser el promotor del primer ferrocarril de la península: la línia de Barcelona a Mataro (1848). Els avantpassats del polític dreta Alejo Vidal-Quadras. Un altre fill de Torredembarra, Esteve Gatell i Roig, va ser capità mercantil i comerciant, també va ser negrer, i va destinar part de les seves inversions al desenvolupament del ferrocarril a Catalunya, València i Aragó. L’empresària Esther Koplowitz, vicepresidenta i membre del consell d’administració de Cementos Portland Valderrivas propietaris de Ciments Uniland dels Monjos, és filla de Esther Romeu de Juseu y Armenteros, aristòcrata cubana, carregada de títols nobiliaris rebuts com premi a la història familiar de grans plantacions sucreres, amb centenars d’esclaus.

Esclavisme participat per la monarquia espanyola i els polítics del moment. La reina Maria Cristina i els seu segon marit Agustin Fernando Muñoz y Sanchez van practicar i promoure el tràfic d’esclaus. Leopoldo O’Donnell, capità general de Cuba, exigia als traficants una comissió de 51 pesos per cada esclau desembarcat a l’illa.

Publicat a El 3 de Vuit de 13-03-15

Per saber.ne més.-

La esclavitud en las Españas: Un lazo transatlantico. José Antonio Piqueras, Cataratas 2012

La participació catalana al tràfic d’esclaus 1789-1845, Josep M Fradera Barcelo.   www.raco.cat ,1984

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES DEL PENEDÈS el 16 de març de 2015 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.