LES DILIGÈNCIES I L’HOSTAL DE CUNIT

Deixa un comentari

L’Hostal de Cunit està situat a l’antic camí ral de Barcelona a Tarragona. Fou construït el 1515 pel mestre d’obres Guillem Güell de Vilafranca per encàrrec de l’hostaler Salvador Castillo, quan la localitat era domini dels nobles Icart. Els Icart eren barons de Torredembarra, de Vespella i de Castellet; senyors de Gallifa, de Cubelles, de la Bleda i de la Gornal, del Molí de la Riera i del mas de Clarà i, cavallers de Sant Joan i d’Alcàntera.

L’Hostal va passar a mans de Miquel Llucià Celler comerciant a la ciutat de Vic i baciner del Hospital de la Santa Creu de Barcelona El baciner era aquell que captava per a una finalitat piadosa.  El 13 desembre 1647 la ven a Miquel Àngel Subirà cavaller de Barcelona, candeler i importador de cera  del nord d’Àfrica, d’Orient o del Bàltic.  A la mort d’aquest, la seva dona, ven l’Hostal a Ramon Minguela, rector de l’Església Sta. Maria de Cubelles.

L’1 de març de 1815, molt més tard que a d’altres països d’Europa, apareix la primera línia diària de diligències de l’Estat, la de Barcelona a ​​Reus, les dues ciutats més importants de Catalunya. Trigava 10 hores i mitja, i feia parada a Vilafranca. Va ser creada pel comerciant reusenc Josep Brunet. Costava 80 rals de velló, quantitat important per l’època que tan sols estava a l’abast dels comerciants i les famílies benestants, el poble continuava anant a peu. Les primeres diligencies portaven entre 6 i 8 persones, posteriorment arribaren a una vintena. La iniciativa de Brunet va animar més comerciants que van aportar diners per crear, un any més tard, la Societat de Diligències de Catalunya, empresa que va estendre la xarxa a altres destinacions de la geografia catalana. La línia de Barcelona – Reus va funcionar sense interrupció fins 1865 quan el ferrocarril va cobrir aquest mateix trajecte.

L’any 1815 la família Icart comprà l’Hostal per un preu de tres-centes lliures barcelonines. Al juny de 1818 es crea un línia de diligències per a viatgers des de Barcelona a València per la costa. L’edifici es va convertir en posada de carruatges. Cunit en aquell moment tenia 35 cases amb una trentena de veïns.

A partir de 1848 s’inaugura la línia de ferrocarril entre Barcelona i Mataró, i les diligències van anar decaient. Durant uns anys van conviure amb el tren garantint els desplaçaments cap a aquells destins en què encara no arribava la via fèrria. La inauguració d’aquell primer viatge en diligències entre Barcelona i Reus reafirma el paper que va jugar Catalunya en l’àmbit de les comunicacions. Catalunya sempre va ser pionera no només per la introducció de les diligències, sinó també pel ferrocarril, i més tard per l’establiment de les línies d’autobusos interurbans.

La desaparició de les diligencies va fer tancar l’hostal, i l’edifici es va fer servir per altres finalitats. Es va utilitzar com a sala de balls, ajuntament, casa de paus i casa d’aigües. L’any 1963, Margarita de Udaeta va transformar l’edifici en apartaments i un any més tard el va convertir en Hostal amb el nom de la  Diligència.

De la casa destaca el gran portal adovellat de l’entrada que sembla originari del 1515, any de la seva construcció. N’hi ha que diuen que a l’edat mitjana es van excavar uns túnels que comunicaven l’hostal amb l’església de Sant Cristòfol de Cunit, i que aquestes galeries encara es conserven.

Publicat al 3 de vuit de 15-04-16

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES DEL PENEDÈS el 17 d'abril de 2016 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.