LA TORRE DE GARRAF I ELS PIRATES

Deixa un comentari
Actualment les Costes se pot ben dir que han entrat á la vida moderna. Per tots indrets las carreteres y camins hi crehuan, l’estrident xiulet de la locomotora li dona a totes hores del dia l’animació que abans li mancava…” (Joan Llopis i Bofill 1847-1916, Assaig Històric sobre la vila de Sitges).

Tocant a mar , a redós de l’actual carretera de les costes del Garraf, C-31, s’aixeca al costat d’un restaurant, talment com un arbre equivocat de paisatge, una de les portes del Penedès: la Torre de Garraf.

La Torre de Garraf és una torre de vigilància de planta circular documentada des del segle XIV. Els reis de Catalunya i Aragó van vendre la Quadra de Garraf  i tots els drets senyorials al Capítol de la Catedral de Barcelona. El Capítol es veié obligat al llarg dels anys a fer obres de millora i reparació de la torre i la masia adjunta permanentment degut a les guerres i els desembarcaments dels pirates que s’anaven succeint.

Els atacs de pirates moros -turcs i algerians sobretot- van constituir un greu problema durant segles per a les poblacions costaneres. Els pirates s’emboscaven en les cales entre Sitges i Castelldefels, i quan passava alguna embarcació l’atacaven. En aquests fets té el seu origen el topònim corresponent a la cala Morisca, situada vora de la de Vallcarca. Els pirates no es limitaven a assaltar només embarcacions, sinó que també desembarcaven a terra i atacaven masos aïllats.

El rei Alfons I de Catalunya i Aragó (1152?-1196) havia fundat el monestir de Sant Vicenç de Pedrabona l’any 1163. L’establiment religiós es trobava a l’esquerra del torrent de Garraf, a prop de la masia de Can Lluçà; l’anomenada Era del Prior i el coster de la Fita poden ser-ne els darrers vestigis. El priorat de Sant Vicenç era ja en decadència al segle XIV degut als atacs dels pirates i la pobresa de recursos i el 1423 fou unit a la canònica barcelonina de Santa Eulàlia del Camp. Hi ha constància documental d’un desembarcament de pirates a Vallcarca el 1669 i d’atacs a embarcacions davant les costes de Garraf en els anys 1715 i 1823.

 El 1872 l’Estat va vendre la Quadra de Garraf  en pública subhasta, que va passar a ser propietat del comte de Güell, el qual volia edificar-hi un pavelló de caça que no s’arribà a fer. Temps després encarregà un celler amb habitatge annex i la restauració de la torre.

És un conjunt d’edificacions -celler, residència i capella- en estil gaudinià. D’autoria i datació discutida, alguns historiadors l’atribueixen al deixeble de Gaudi,  Francesc Berenguer i Mestres, que l’hauria bastit en la darrera dècada del 1800, i altres autors, com l’expert gaudinià Joan Bassegoda i Nonell, en fan coautor el propi Gaudí. En destaquen els arcs parabòlics, l’ús del ferro forjat i l’obra vista, la asimetria i diverses referències medievalistes. De composició orgànica, mur lateral i teulada es fonen en un únic prisma triangular ajagut sobre una de les cares.

 PER SABER-NE MÉS.-

Història i recorregut del Camí de les Costes de Garraf, Magí Miret i Mestre, Ignasi Muntaner.(Miscel·lania Penedesenca 1995).

“Garraf de Ramon Picó”Vinyet Panyella. (Miscel·lania Penedesenca . 1980).

Llista de béns culturals d’interès nacional del Garraf. http://ca.wikipedia.org/wiki/Llista_de_b%C3%A9ns_culturals_d%27inter%C3%A8s_nacional_del_Garraf 

Publicat el 16-05-14 a El 3 de vuit 

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES DEL PENEDÈS el 16 de maig de 2014 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.