LA MORT JA NO ES QUEDA A CASA

Deixa un comentari
La mort és el final ineludible de qualsevol cicle vital. Sabem que hem de morir, i que en el nostre trànsit de  la vida  a la mort estem sols. Malgrat la solitud del moment, la mort es un fet social.

Mortals alerta,/que es cosa certa,/que vindrà l’hora/que hem de morir./Puix que el temps passa,/jo, que desgràcia!/feu per nosaltres,/ no penso en fi…. (Versos que es recitaven a Pontons i als pobles de muntanya del Penedès abans de sortir el difunt de la casa).

L’Església catòlica al llarg dels temps ha mantingut la posició de la inhumació com a única pràctica funerària fins al segle XIX, perquè ella comporta l’expressió més natural i espontània de l’esperança de la resurrecció del cos. L’any 789, -Capitulessis de Carlemany- es castigava amb la mort “al qui hagi incinerat el cos d’un difunt, segons els ritus pagans, i reduït els seus ossos a cendra” . Fins el decret del Sant Ofici del 8 de maig de 1963 es prohibia la sepultura eclesiàstica als que haguessin demanat que el seu cos fos  incinerat.

A Tarragona a principis del segle XVII, els enterraments dels pagesos, pescadors i menestrals hi acostumaven anar de 7 a 13 capellans; als d’una classe superior, de la qual formaven part notaris, argenters, teixidors, adroguers, etc., hi anaven de 15 a 30 capellans; i els dels mercaders i petita noblesa local amb més de 30 capellans, costaven entre 5 i 10 lliures.

Després de l‘enterrament es celebrava el banquet funerari.
Pilar Maspons i Labrós (Barcelona 1841-1907), escriptora amb el nom de Maria de Bell·lloc, explica que al segle XVIII era costum que els àpats funeraris es fessin amb el menjador gairebé fosc i amb la taula guarnida amb els plats de dol girats cap per avall amb una cullera i forquilla de fusta nova, posades damunt en forma de creu. A l’àpat no es podia menjar carn de ploma; si la casa era rica es matava un xai, si era pobra es servia bacallà i arròs. Acabat l’àpat, es tancaven del tot les finestres i s’encenien espelmes grogues, o sigui de la cera més ordinària, moment en que el senyor rector, que presidia la taula, deia una absolta pel difunt i l’acompanyaven totes les persones del menjador. Es desparava la taula deixant unes estovalles blanques netes posades i el capellà resava un Pare nostre o un De profundis, acabat el qual l’hereu del mort o el parent més pròxim – acompanyat per dos mossos o dos amics que aguantaven el cove dels pans- donava la volta a la sala repartint uns panets de xeixa. Aquest panets se’ls emportava cadascú a casa seva, on en menjava tota la família, tenint tots els que en tastaven, l’obligació de pregar per l’ànima del difunt.

Passats uns dies calia conèixer les disposicions testamentaries, Tomas I de Banyuls va demanar deu mil misses en el testament.

Animes difunts, el cel ens puguem veure junts/de nostre difunts germans, eternament descans (Aiguaviva).

Publicat a El 3 de vuit 20-09-13 

Aquesta entrada s'ha publicat en HISTÒRIES DEL PENEDÈS el 20 de setembre de 2013 per Josep Arasa

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.